Mange brancher tjener ikke penge på digitalt indhold - men forbrugerne står klar

Musikbranchen er ved at knække koden. Men mange andre brancher halter efter.

Annonce:
Annonce:
Musikbranchen har klaget over nedgang i indtjeningen efter internettets ankomst. Men faktisk skal den branche ikke klynke højest.

En aktuel europæisk analyse viser, at den gamle pladebranche nu henter 30 procent af sin globale indtjening via digitale kanaler. Det er væsentlig mere end andre brancher.

Andre indholdsbrancher bakser med at ramme samme indtjening fra den digitale distribution. Film- og video-branchen kan kun prale med at hente seks procent af sin globale indtjening fra det digitale marked. Det samme er cirka niveauet i bog-, magasin- og bogbranchen. Det konkluderer EU-kommissionens analyse-organ Joint Research Centre (JRC).

Den langsomme digitale vækst skal ses i forhold til, at forbrugerne bruger flere og flere penge på digitale varer. Ifølge samme rapport er det globale forbrug af digitale medieprodukter tredoblet fra 2006 til 2010.

Fjern geoblokeringer
Indholdsindustrien er et vigtigt vækstområde i Europe, som EU derfor gerne vil skabe optimale forhold for.

"Medie- og indholdsbrancherne er innovative og er både socialt og økonomisk vigtige for Europa. Det er vigtigt at reagere på de ændringer, som digitaliseringen og globaliseringen bringer, for de medfører nye forretningsmodeller, som kan gøre udfordringer til muligheder. Rapporten giver både branchen og lovgiverne værdifuld indsigt, så vi sammen kan skabe de rigtige forhold," udtaler Máire Geoghegan-Quinn, kommissær for udvikling, innovation og videnskab.

Kommissionen ser det blandt andet som altafgørende, at indholdsbranchen får mulighed for at skubbe musik, bøger og film på tværs af grænser - uden de historiske geografiske opdelinger af rettigheder - hvis branchen skal vokse og tjene penge i et digitalt marked.

Kommissionen har fået lavet en undersøgelse om den digitale markedsplads. Rapporten, "The Media and Content Industries. A Quantitative Overview", kan ses på deres hjemmeside og handler blandt andet om forbrug, prisfastsættelse og distribution i den kreative branche.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
Datacentre

It-chefens måske vigtigste opgave er hele tiden at vælge den mest optimale måde at håndtere virksomhedens data på - herunder at vælge hvor og hvordan virksomhedens data skal behandles. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Cloud Masterclass

Bliv klædt på til at træffe dine egne beslutninger om brugen af cloud-løsninger. Kom til Computerworld Cloud Masterclass og hør danske cases og internationale eksperter fra IBM, Microsoft og Amazon. Læs mere

Park Inn Radisson - 2300 København



Har du styr på IT sikkerheden?

Hvad gør din virksomhed for at lukke døren for hackere? Og ved du hvad dine IT konsulenter foretager sig på dit netværk? Flere "devices" på netværket og flere konsulenter til at servicere dem eksponerer dit netværk for cyber trusler. Hør mere om Vendor Risk Management og sikker remote access på dette How To? Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Log ind
x
E-mail
Kodeord