Artikel top billede

Her er Facebooks nye våben i kampen mod Google

Nu bliver det lettere at finde frem til alle de ting, som dine venner elsker. Graph Search er Facebooks nye sociale søgefunktion, der på sigt kan blive en trussel for Google.

Her til aften præsenterede Facebook en ny smart søgefunktion ved navn Graph Search.

Den nye funktion, der ifølge Facebook bliver rullet ud til brugerne i løbet af de kommende måneder, gør det lettere at finde oplysninger, som du og dine venner har delt på Facebook.

Store forventninger

Der var store forventninger til aftenens præsentation.

Der gik både rygter om en banebrydende Facebook-telefon samt om en søgemaskine, der vil være i stand til at udfordre Googles dominans på søgemarkedet.

Den nye funktion, som Mark Zuckerberg her til aften præsenterede, var dog knap så markant, som mange givetvis havde forventet. 

Det kommer blandt andet kom til udtryk ved, at Zuckerberg understregede, at funktionen stadigvæk er i sin vorden og derfor endnu blot er i beta.

Kan genkende naturligt sprog

Den nye funktion udmærker sig blandt andet ved, at den er designet til at genkende naturligt formulerede sætninger og ikke blot søgninger efter enkeltstående søgeord, som du kender det i en traditionel søgemaskine.

Vil du se en liste over, hvilke af dine venner der holder med henholdsvis Brøndby eller FCK, skriver du blot "Friends who like Brøndby IF" i Facebooks søgefelt. Herefter vil du få en liste over alle dine venner, der har liket fodboldklubben Brøndbys Facebook-side.

Du kan naturligvis præcisere dine søgninger yderligere, så du eksempelvis kan få en liste over folk på din arbejdsplads, der holder med samme fodboldklub som dig selv.

Ikke så trivielt, som det lyder

Graph Search kan umiddelbart virke triviel. Men set i et større perspektiv er der ingen tvivl om, at det er Mark Zuckerbergs ambition, at Graph Search skal kunne udfordre Google og andre sociale netværk som eksempelvis LinkedIn og Yelp.

Leder du efter ny restaurant, er det Facebooks forventning, at du i fremtiden ikke går på Google eller Yelp, men søger efter, hvad der bliver anbefalet i dit netværk.

Skal du til en ny by, kan du eksempelvis søge efter restauranter, som dine venner i netop den by har liket, og Mark Zuckerberg oplyste desuden, at Facebook netop nu åbner for, at du kan ikke blot kan like, men også kan give restauranter karakterer.

Ligeledes blev der ved aftenens præsentation afsat lang tid til at forklare, hvordan Graph Search er et perfekt værktøj til jobrekruttering.

Du kan som arbejdsgiver lede efter potentielle kandidater blandt venner og bekendte til dine nuværende ansatte, og du kan naturligvis indsnævre søgningerne til folk, der også har studeret på specifikke universiteter, læst et særligt fag eller arbejder i en specifik virksomhed.

Klare privacy-udfordringer 

Der er dog ingen tvivl om, at der er klare privatlivsmæssige udfordringer forbundet med Graph Search-funktionen.

For det er ikke nødvendigvis kun restauranter og fodboldklubber, som du og dine venner har klikket like ved på Facebook. Eksempelvis bliver det tilsvarende let at finde folk, der har liket et specifikt politisk parti. 

Derfor oplyser Facebook også, at brugerne vil modtage en opfordring om at gennemgå deres data og privatlivsindstillinger, før den nye søgefunktion træder i kraft.

Her til aften blev Graph Search demonstreret på engelsk, men vi har endnu ingen oplysninger om, hvorvidt det også kommer til at virke på dansk og i så fald hvornår.

Du kan læse mere om Graph Search på Facebook.com/graphsearch.   

Læs også:
Dansker skal udvikle ny søgefunktion til Facebook

Medie: Facebook lancerer sin egen søgemaskine i aften  

Ung Facebook-milliardær røber: Det har jeg lært hos Zuckerberg




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere