Artikel top billede

Apple lammetæver Google, IBM ... og Coca-Cola

Apple banker alt og alle af banen, selv om nedgangs-tegn er begyndt at vise sig. Se verdens 15 bedste it-brands - og taberne - her.

Coca-Cola har i 13 år været verdens mest værdifulde varemærke. Men det er slut nu.

Ifølge konsulenthuset Interbrand vipper Apple nemlig Coca-Cola af pinden og overtager positionen.

Apple var sidste år nummer to på listen - kun overgået af Coca-Cola, der i år er droppet til en tredjeplads.

Ifølge Interbrand er værdien af Apples varemærke vokset med 28 procent i det seneste år.

Selskabets brand er nu 541 milliarder kroner værd, hedder det.

15 ud af 28 er it-firmaer

It-selskaberne ligger i det hele taget højt placeret på listen, idet hele 15 af verdens 28 mest værdifulde brands i dag kommer fra it-branchen. Du kan se hvilke her.

"Få brand har [som Apple, red.] været i stand til at få så mange mennesker til at gøre så meget så nemt, hvilket er grunden til, at Apple har så mange fans," lyder det fra Interbrand.

Selskabet peger på, at Apple har sat en høj standard, når det gælder æstetik, enkelthed og brugervenlighed, hedder det. Denne standard har de øvrige teknologifirmaer været nødt til at matche, mens Apple selv være nødt til at udvikle standarden yderligere.

Det understreges af, at Apple-rivalen Samsung Electronics ligesom Apple har oplevet en forrygende vækst i brand-værdien, der for Samsung er steget med 20 procent i det seneste år.

Det er sket i takt med, at selskabet har investeret godt 20 milliarder kroner i marketing og reklamer verden over, ligesom selskabet har lanceret en række skarpe og innovative produkter - blandt andet Galaxy S4.

Du kan læse vores anmeldelse af Galaxy S4 her.

Apples udfordringer

Ifølge Interbrand er Apples udfordring nu at bremse "Samsungs momentum og få ordentligt fat i det boomende kinesiske mobilmarked," lyder det fra Interbrand.

Apple er mange penge værd, men selskabet kan se tydelige tegn på, at himmelfærden kan have toppet.

Således var Apples omsætning i selskabets tredje regnskabskvartal på samme niveau som i det tilsvarende kvartal i fjor, hvilket ikke er et godt tegn for et vækst-orienteret selskab.

Netto-indtjeningen dykkede endda fra 48,5 milliarder kroner i kvartalet i fjor til 38 milliarder kroner i år - et fald på 21,6 procent.

Ifølge Strategy Analytics var Apples globale markedsandel på smartphone-markedet i andet kvartal det laveste i tre år med en andel på 13,6 procent.

Samsung lå på godt 33 procent.

Siden har Apple dog lanceret den nye iPhone 5s, som du kan læse mere om her.

Men for andre it-virksomheder er det gået helt galt.

Her er to tabere...

Et af de andre teknologi-brands, der rykker opad, er i øvrigt Facebook, der er gået fra nummer 69 til nummer 52.

Til gengæld er det gået helt galt for andre.

Gået helt ned

BlackBerry var nummer 56 i år 2011 og nummer 93 i år 2012, men er nu helt væk fra listen.

Og Nokia lå i år 2011 nummer 14 - året efter nummer 19 - men er nu nede på en plads som nummer 57.

"The biggest faller" blandt de 100 på listen oplyser firmaet bag undersøgelsen.

Tjek selv listerne på næste side.

Her er verdens bedste it-brands

1: Apple. (Varemærkeværdi: 541 milliarder kroner).

2: Google. (Varemærkeværdi: 512 milliarder kroner).

4: IBM. (Varemærkeværdi: 434 milliarder kroner).

5: Microsoft. (Varemærkeværdi: 328 milliarder kroner).

8: Samsung. (Varemærkeværdi: 218 milliarder kroner).

9: Intel. (Varemærkeværdi: 205 milliarder kroner).

13: Cisco. (Varemærkeværdi: 160 milliarder kroner).

15: HP. (Varemærkeværdi: 142 milliarder kroner).

18: Oracle. (Varemærkeværdi: 132 milliarder kroner).

19: Amazon. (Varemærkeværdi: 130 milliarder kroner).

25: SAP. (Varemærkeværdi: 91 milliarder kroner).

28: eBay. (Varemærkeværdi: 72 milliarder kroner).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere