Sådan erobrer omstridte Huawei Vesten

En blot 25-årig kinesisk televirksomhed er godt i gang med at kapre solide markedsandele på verdensscenen. Læs her, hvordan Huawei vil forsøge at vinde endnu mere terræn i Vesten.

Artikel top billede

(Foto: copyright of duncan p walker / Duncan P Walker)

Både før, under og efter storkontrakten på fire milliarder kroner mellem TDC og kinesiske Huawei blev underskrevet, har den kinesiske leverandør været under luppen for kontroversielle beskyldninger om spionage for den kinesiske regering.

Beskyldningerne har fået næring, da selskabets stifter, Ren Zhengfei, er tidligere officer i det kinesiske forsvar.

Computerworld har mødt virksomheden på hjemmebanen i den kinesiske millionby Shenzhen for at tale om spionbeskyldningerne og fremtidsperspektiverne for en privat kinesisk virksomhed på verdensscenen.

Huaweis tyske pressechef Roland Sladek for EMEA-området (Europa, Mellemøsten og Afrika) pointerer, at vi inden for få år vil se, at kinesiske it-selskaber som computerfabrikanten Lenovo, handelssitet AliBaba og Huawei blander sig blandt verdens allerstørste selskaber.

"Jeg tror, at vi generelt vil se flere asiatiske, herunder kinesiske, selskaber, der blander sig i toppen med de vestlige virksomheder," fortæller Roland Sladek fra Huawei.

"Jeg synes, vi skal basere vores frygt på facts og ikke på fordomme om Kina som et land, der vil skade resten af verden"

Vokser ud af Kina
At Huawei selv kan være et bud på en international topspiller, bygger Roland Sladek blandt andet på selskabets nuværende omsætning på godt 200 milliarder kroner med vækstrater mellem 10 og 20 procent i det seneste årti.

"Nu er målet at vokse med 10 procent om året," forklarer den tyske pressechef for det kinesiske selskab.

I dag ligger Huawei ifølge den internationale Fortune 500-liste på en 315. plads, mens Lenovo til sammenligning ligger på 329. pladsen.

Huawei sætter alle sejl til, at selskabet kan vokse med kapringen af vestlige kunder, efter at virksomheden traditionelt har stået stærkt på det kinesiske hjemmemarked, som dog i dag kun bidrager med en tredjedel af omsætningen.

Rykker i Europa

Rolands Sladek ansvarsområde som pressechef, EMEA, står i dag for en anden tredjedel af omsætningen, efter at televirksomheden vandt sin første store kontrakt uden for Kina for små 10 år siden.

Derfor har Huawei unik markedsposition

Det skete, da Huawei i 2004 rykkede ind i Holland for at bygge 3G-netværk, og siden stod selskabet også bag verdens første 4G-netværk i Norge, da TeliaSonera rullede LTE ud til indbyggerne i Oslo i 2009.

Allerede i 2000 etablerede Huawei et udviklingscenter i Sverige, og siden er der poppet udviklingscentre op i blandt andet Tyskland, USA og sidste år i Finland.

Selvom Huawei i sin vestlige offensiv kæmper mod bredbåndsværvægtere som Ericsson og Nokia Solutions (tidligere Nokia Siemens), tøver Roland Sladek ikke med at påpege, at Huawei har en helt unik markedsposition.

"Der er ingen sammenlignelige selskaber, da det kun er os, der leverer netværk og devices i den målestok," siger han og fortæller, at resten af verdensmarkedet uden for Kina og EMEA-regionen står for den sidste tredjedel af omsætningen.

Det europæiske brohoved

Roland Sladek fortæller, at ud over selskabets traditionelle forretning på fastnet og trådløse bredbåndsnetværk, der tegner sig for omkring 74 procent af selskabets omsætning, er device-markedet en støt stigende forretning for Huawei.

I dag ligger 22 procent af omsætningen på udviklingen og produktionen af smartphones, tablets, fablets, som selskabet startede med at producere i 2003, men som først blev lanceret under Huaweis eget navn i 2012.

At virksomhedens smartphone-flagskibsmodel, P6, i sommers blev lanceret i London, er ingen tilfældighed og en satsning i stil med den sydkoreanske konkurrent Samsungs Galaxy S4-lancering, der fandt sted i New York.

Hvad har Hoegaarden og Huawei til fælles?

Formålet er at vinde vestlige kunder, da Huawei også på device-markedet er vokset frem af det kinesiske hjemmemarked og siden er rykket ind i Vesten med billige smartphones, hvor eksempelvis P6 koster knap en tredjedel af en iPhone.

"Men det ændrer sig i løbet af de kommende år, fordi vi skal til at gå efter high-end-markedsandelene," siger Roland Sladek og erkender, at det bliver en svær balance at blive kendt og vinde markedsandele samtidig med, at der skal euros og dollars i kassen med de mange kinesiske yuans.

"Vi er det første rigtig store kinesiske selskab i Europa, og vi skal finde vores egen vej," fortæller Roland Sladek.

Who are we?

Han forklarer, at Huawei i bestræbelserne på at blive en stor global telespiller har valgt at beholde sit kinesiske navn, der direkte oversat betyder 'Kina for' og kan tolkes noget i retning af 'Kinas fremtid'.

Også selvom navnet er noget af en tungetwister og udtales 'Hwah Wey'.

Eller som en meget hurtig version af den engelske sætning 'Who are we', som selskabets stifter og direktør Ren Zhengfei med et glimt i øjet har forklaret flere af sine medarbejdere.

"Der er heller ingen, der kan udtale øllen Hoegaarden korrekt, men det er stadig en god øl," siger Roland Sladek om den sag.

Han bliver lidt lang i ansigtet, når talen falder på de konstante spionbeskyldninger, som selskabet må lægge navn til. Alligevel er han vant til spørgsmålene fra alverdens journalister.

"Hvis man ikke kan slå os på innovation, så kommer den slags beskyldninger. Vi har fremlagt vores kildekode som det eneste selskab i verden, og vi har op mod de 50 største teleselskaber i verden som kunder, og de ville nok have sagt til, hvis de havde opdaget noget," siger den europæiske pressechef.

Roland Sladek fortæller, at selv om spørgsmålene om eventuel spionage bestilt af den kinesiske regering er mange og ensformige, så er det en del af jobbet at besvare dem.

"Jeg synes, vi skal basere vores frygt på facts og ikke på fordomme om Kina som et land, der vil skade resten af verden."

Læs også:
Stor TDC-leverandør udløser sikkerhedspanik i USA

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car