Danske CRM-projekter ender i fiasko: Derfor går det galt

Danske virksomheder stor-investerer i CRM-software, men alt for ofte ender investeringerne med slet ikke at give det ønskede resultat. Mange begår en helt bestemt fejl.

Annonce:
Annonce:
Danske virksomheder har i de senere år været meget optagede af at investere i CRM-løsninger.

Det er et af de it-områder, der oplever de mest markante vækstrater, blandt andet fordi så mange vælger at investere i cloud-baseret CRM i disse år, og fordi der sker en konstant teknologisk udvikling på CRM-området.

Men alt for mange CRM-projekter ender slet ikke, som man ønskede det. 

Det viser en undersøgelse fra Copenhagen Business School, hvor 66 spørgsmål er besvaret af 530 større danske virksomheder.

Derudover er der lavet dybdeinterview med 10 store danske virksomheder inden for forskellige brancher.

Problemet er ikke, at softwaren i sig selv fejler noget - problemet er måden, som kunderne betragter CRM-projekterne på.

"Danske virksomheder taber mere end 1 milliard om året på forfejlede CRM-projekter. Årsagen kan skyldes, at CRM ses som software og ikke strategi," lyder hovedkonklusionen i rapporten.

Meget høj fejlrate
I rapporten, der kan hentes her (PDF), fremgår det blandt andet, at det danske marked for CRM-software estimeres til at være på knap 750 millioner, hvortil man skal lægge omkostningerne til konsulenter.

"Derfor må det samlede marked forventes at udgøre på den anden side af to milliarder kroner," skriver forskerne.

Da flere undersøgelser viser, at fejlraten på CRM-projekter ligger på omkring 50 procent, kommer forskerne på den måde frem til, at virksomhederne i Danmark taber omkring en milliard kroner om året på CRM-området.

"Til trods for at de statistiske data viser, at fejlraten er høj i forbindelse med implementeringen af CRM-systemer, har det ikke påvirket CRM-investeringerne."

"Det er foruroligende tal for et marked, der lige har rundet 100 milliarder i omsætning (global CRM-software). De årlige procentvise stigninger ligger på mere end 12 procent," står der i rapporten med henvisning til tal fra Gartner.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
multikanals kundeservice - Sådan !
Sådan kan der udvikles en effektiv, multikanals kundeservice - Læs i dette white paper hvordan.