Alarm: It-kriminelle får udleveret NemID-nøgler på stribe

Antallet af netbank-indbrud i Danmark falder drastisk, men en anden og mere udbredt tendens viser nu sit stygge ansigt. Det er netbank-brugerne, der selv åbner for hoveddøren til deres konto.

Der er en god og en dårlig nyhed til de fire ud af fem danskere, der benytter deres netbank regelmæssigt.

Den gode nyhed er, at antallet at netbank-indbrud er drastisk reduceret.

I andet kvartal af 2014 var der således ingen meldinger om netbank-indbrud i Danmark mod 68 tilfælde i samme periode i 2013.

Den dårlige nyhed er så, at de it-kriminelle har fundet en genvej til formuerne, som både er mindre teknisk bøvlet, og som giver online-forbryderne arbejdsro, mens de lænser danskernes konti.

Sådan foregår det
Den nye tendens handler om phishing-kampagner.

Her bliver der eksempelvis sendt mails ud til en lang række danskere, der kan få besked om, at deres bank har problemer med deaktiverede NemID-nøglekort.

Herefter bliver folk opfordret til at tage et billede af deres NemID-nøglekort og sende det direkte i favnen på de it-kriminelle, der udgiver sig for at være din bank.

Hvis online-fuskerne allerede har kompromitteret brugerens brugernavn og password, så er der direkte adgang til kontoen.

I andre tilfælde ryger der et link med i phishingmailen, som sender folk ind på et site, hvor de så selv kan udfylde oplysninger som netop brugernavn og password, hvorefter bankkontoen er blottet for misbrug.

Sikkerhedsselskabet CSIS Secirity Group viser her et eksempel på, hvordan en phishingmail med NemID-lokkemad kan se ud. 

Større end netbank-indbrud
I disse uger kører der en ny kampagne, der har til hensigt at lokke NemID-nøglerne ud af hænderne på danskerne, ligesom der i løbet af foråret og sommeren har været flere bølger med mails, der har phishet efter vores NemID-nøgler.

Bankernes interesseorganisation Finansrådet oplyser til Computerworld, at folk i den grad hopper med på disse fupnumre, hvor de stort set selv åbner hoveddøren til deres surt sammensparede penge for de lyssky eksistenser.

"Vi ser langt flere eksempler på personer, der udleverer deres nøglekort, end vi har set netbank-indbrud sidste år," fortæller juridisk konsulent Henriette Rolskov fra Finansrådet med henvisning til, at der sidste år var 176 netbankindbrud.

Hun siger samtidig, at det præcise antal vellykkede phishingforsøg er svært at gøre op, da det er vanskeligt at skelne mellem 'rigtige' fupnumre og så de tilfælde, hvor eksempelvis ægtefæller har brugt hinandens NemID-nøglekort.

"Der er heller ikke noget mønster i de personer, der bliver ramt af disse phishing-forsøg, for det både mænd og kvinder i alle aldre," lyder det fra Henriette Rolskov.

Lad nu være
At folk så at sige selv inviterer online-banditterne inden for på deres konti, er et stigende problem, der kun findes, fordi metoden virker for de it-kriminelle.

Samtidig kan det også blive en dyr fornøjelse for kontoindehaveren, da de ikke altid er dække, når de selv aktivt er med til at udlevere deres fortrolige login-oplysninger.

Eksempelvis koster det 1.100 kroner, hvis ens personlige koder bliver brugt til at lænse en konto. Prisen er derimod 8.000 kroner, hvis man selv har udleveret informationerne.

Har man derimod selv overført penge til andre konti, er der intet loft over selvrisikoen, og man mister de penge, man har overført.

"Hvor stor, en eventuel risiko er, vil altid bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Men budskabet herfra er naturligvis, at man skal lade være med at udlevere nøglekort og andre fortrolige oplysninger. For de bliver uden tvivl misbrugt," advarer Henriette Rolskov fra Finansrådet.

"Folk kan jo spørge sig selv, om de også ville udlevere den slags i den fysiske verden. For det svarer jo til, at udlevere en nøgle til ens bankboks, hvis folk på gaden kom hen og spurgte," fortsætter hun.

Tendensen kan ændre sig
At man ikke må udlevere nøglekortet, står i Nets' betingelser for brugen af NemID-nøglekortet, som det vist kun er de færreste, der har læst.

Og Henriette Rolskov erkender da også, at vejen frem til bedre og mere sikkert NemID-brug er oplysningskampagner, som bankerne, Finansrådet, sikkerhedsfirmaer og medierne har kørt i de seneste år.

Alligevel er der stadig masser af danskere, der bider på de lavpraktiske phishing-lokkemader.

"NemID-nøglekortet skal opfattes som nøglen til ens bankboks. Advarsler mod misbrug skal nok heller ikke ligge som en skriftlig advarsel i brugerbetingelserne, men som hele den måde man tænker brugen på i dagligdagen," siger Henriette Rolskov.

At der skulle komme radikale designændringer i NemID-nøglekortet ligger dog ikke lige for, selvom det fysiske papkort i dag gør det muligt at fotografere det og efterfølgende maile det til de it-kriminelle.

"Vi har set et skifte, hvor phishing er det mest populære middel blandt de it-kriminelle lige nu. Det kan lynhurtigt ændre sig til noget andet, og vi kan ikke gøre så meget andet end at oplyse og advare om tendensen," siger hun.

Hvordan der skal dæmmes mere effektivt op for phishing-banderne, er en således en sag mellem bankerne, det offentlige og Nets.

Læs også:
 

Digitale indbrud: Så mange penge stjæles i de danske banker


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Case: Uafhængig rådgivning bragte uventet navn på banen for Icopal
Icopal lyttede til uafhængig rådgivning fra Kompetera, og det bragte et uventet navn inden for storage på banen, da man skulle udskifte det gamle storagesystem.