Artikel top billede

Microsoft afslører: Så meget mere tjener vi på Office 365-kunder

Det er en rigtig god forretning for Microsoft, at flere og flere kunder vælger at købe Office 365-abonnementer frem for at købe en traditionel Office-løsning, så man selv ejer den.

Det er næppe gået mange it-afdelingers næse forbi, at Microsoft har talt en hel del om cloud computing i de senere år.

Der var tilbage i 2011, at daværende CEO Steve Ballmer meddelte, at Microsoft gik 'all in' med skyen, og siden har selskabet investeret massive summer og masser af kodearbejde i at udbygge cloud-forretningen, ikke mindst med succesen Office 365.

Og det er med god grund, for der er gode penge i cloud-kunder, der lejer sig til softwareløsningerne frem for at købe licenserne og dermed ejerskabet.

Det er Microsoft selv, der nu sætter ord på økonomien i at sælge cloud-løsninger frem for traditionelle on premise-løsninger.

Det skriver vores kolleger på det amerikanske Computerworld, der refererer til udtalelser fra Microsofts finansdirektør, Amy Hood.

Hun forklarer, at en Office 365-bruger over hele levetiden rundt regnet indbringer Microsoft 1,8 gange det beløb, som en klassisk Office-kunde ville indbringe.

Det vil med andre ord sige, at Microsoft i det lange løb øger omsætningen med 80 procent ved at få kunderne til at skifte til den store Office 365-pakke, der inkluderer både Exchange, SharePoint og Skype for Business i skyen.

Kommer an på kunde-typen

Amy Hood fremlagde også andre regneeksempler på et møde med investorer, skriver Computerworld.

Eksempelvis øges omsætningen 'kun' med 1,4 gange, hvis der er tale om en kunde, der før havde Office med Enterprise Agreement (EA) og herunder også Software Assurance (SA).

Computerworld US fremhæver dog også, at en rådgiver fra Pica Communications, Paul DeGroot, udtaler, at 1,8-regnestykket kan være lavt sat.

"Hvad med 6x eller 20x?" udtaler han ud fra pointen om, at kunderne førhen ventede med at investere i ny software, til Microsoft rent faktisk havde noget nyt at byde på, hvor de nu betaler løbende.

Rådgiveren hævder, at han ofte er med til at reducere kundernes betaling til Microsoft med op til 40 procent.

Wes Miller, der er analytiker til Directions on Microsoft, siger desuden til Computerworld, at der traditionelt har været nogle virksomheder, der eksempelvis holdt fast i en ældre Office-pakke, selvom Microsoft havde lanceret nye - og at det naturligvis er den type virksomheder, der for alvor kan hentes penge på ved at få dem over på en løbende cloud-betaling.

Derfor giver cloud stadig god mening

Der er dog også mange ting, der taler for et skifte til eksempelvis Office 365 - hvilket også er årsagen til, at Microsoft har så stor succes med løsningen.

Med cloud-modellen udrulles de nye funktioner løbende, så man som kunde hele tiden får adgang til det nyeste, og modellen er også mere fleksibel i den forstand, at man kan skalere op og ned i antallet af brugere i takt med virksomhedens udvikling.

Derudover skal man som bekendt huske, at den klassiske driftsmodel, hvor man selv drifter løsningerne, også medfører både udgifter og et vist tidsforbrug i it-afdelingen.

Læs også:

Slet bare dine filer fra Office 365: Microsoft gemmer dem for evigt

Microsoft klar med nye Office 365-værktøjer: Sådan skal du analysere data

Salg af Windows-licenser styrtdykker: Har Microsoft et problem

IKEA er ikke i tvivl: Derfor er cloud computing alt for dyrt

Shell har 10.000 applikationer: Derfor skal de i skyen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere