Artikel top billede

Storbank tester den password-fri mobiltelefon

Storbank knokler på at udvikle teknologi til mobiltelefonen, så du slipper for at indtaste passwords til netbanken. Til gengæld vil telefonen være spækket med op mod 50 andre teknologier, der kan genkende telefonens ejermand.

Der har længe været en række alternativer til en firecifrede pinkode, når folk skal åbne deres smartphones.

Læs også: Syv løsninger: Sådan slipper du i fremtiden for at huske passwords

Nu vil en af verdens største banker, Deutsche Bank med 100.000 medarbejdere på verdensplan, afprøve at benytte smartphone-brugernes bevægelser fremfor password til at genkende sine brugere.

Samtidig skal brugerbevægelserne sikre, at det reelt også er den rigtige bruger, der står med telefon og dermed bankkonto i hånden.

I alt ønsker Deutsche Bank, at teknologien skal analyse på op mod 50 forskellige parametre fra eksempelvis ansigtsgenkendelse til trykmønstre på skærmen over brugernes bevægelser med telefonen og deres geografiske placering.

Det skriver Financial Times.

Backup med dit ansigt

I dag har blandt andre Mastercard introduceret ansigts- og stemmegenkendelse, hvis der skal betales med et kreditkort indlejret i en smartphone.

Den tendens følger Deutsche Bank op på i alliance med sin teknologiske samarbejdspartner Callsign, som ser frem til at integrere mere end en håndfuld genkendelsesteknologier til sikker benyttelse af Deutsche Banks software på telefonen.

"Hvis jeg stjal din mobiltelefon, og jeg fik fat i din pinkode og fingeraftryk, og jeg forsøgte at efterligne dig på en eller anden måde, så betyder det jo ikke, at jeg er dig, bare fordi kan forsøge at være det," forklarer direktør og Callsign-stifter, Zia Hayat, til Financial Times.

Samtidig skal systemet være fleksibelt, så det samtidig lukker de rette brugere ind.

"Hvis du har brækket din højre arm, og du er derhjemme, hvor du nu benytter venstre hånd, kan softwaren finde ud af, at lokationen er god, pinkoden er fin, biometriske data er også godkendt, men der er noget underligt ved den måde, telefonen bliver holdt på. Derpå kan ansigtsgodkendelsen træde til," forklarer Nick Doddy, som er Deutsche Banks regionaldirektør, til Financial Times.

Ingen kan bryde ind

Banken bedyrer, at tests indtil videre har vist, at ingen har kunnet score mere end et 15 procent match, hvis de har forsøgt sig med at logge ind på en anden persons telefon med bevægelser, ansigtsgenkendelse, pinkode og andre kombinationer.

Og når sikkerheden er øget, kan funktionaliteten på Deutsche Banks telefon-software også strækkes, så der eksempelvis kan overføres store pengebeløb over mobilen.

Udover Deutsche Bank har andre banker også gang i eksperimenter og konkrete produkter som britiske Barclays Bank, der sidste år introducerede en aflæser af blodstrømmen i deres fingerspidser.

Denne løsning er dog endnu kun rullet ud til forretningskunderne.

Læs også: 
Firmware på din pc og din telefon fyldt med sikkerheds-huller: Så dårligt står det til

Ny funktion fra dansk politi: Kontroller selv om bilen er stjålet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere