Resident Evil 0 Remastered er kort fortalt en genudgivelse af Resident Evil Zero (0), der udkom på Nintendo GameCube tilbage i 2003. Spillet er en forløber til Capcoms berømte PlayStation-klassiker Resident Evil fra 1996.

Anmeldelse: Resident Evil 0 Remastered er et gys fra en svunden tid

Genudgivelsen af Capcoms gyserspilklassiker er vellykket, omend ikke for alle

Annonce:

Titel: Resident Evil 0

Udgiver: Capcom

Platform(e): PC, PlayStation 4, Xbox One

Testet på: PC

Når snakken falder på gys og gru, er det svært at komme uden om Resident Evil. Capcoms ikoniske horror-spilserie fra midt halvfemserne mere eller mindre opfandt genren med afsæt i Alone in the Dark et par år tidligere. Nok kom det i en fjollet b-films-indpakning, men gruen og chok-effekterne var ægte. Ja, mange en kaffekop er blevet spildt over Resident Evil.

Det oprindelige Resident Evil fra 1996 blev starten på et mangeårigt forløb med det ene gruopvækkende spil efter det andet, kulminerende med Resident Evil 0 i 2003, der var det sidste af den gamle Resident Evil-skole, der med fireren to år senere gik i helt nye retninger.

Resident Evil 0 var en skelsættende udgivelse, det sidste af en svunden form for gys, hvor der var tid til at mærke uhyggen. Ikke som i dag, hvor chok-effekterne nærmest står i kø for at overrumple hinanden, vel vidende at det er det, der giver clicks på YouTube.

Ikke desto mindre har Capcom vurderet, er der er plads i markedet til et gensyn med Resident Evil 0, selvfølgelig nøje dikteret af sidste års Resident Evil-genudgivelse, der blev en bragende kommerciel succes, men ikke desto mindre var et vovet forsøg. Om Resident Evil 0 kan gøre originalen kunsten efter er tvivlsomt, for med nulleren er tale om et mere middelmådigt spil.

Men lad os først kaste et blik på, hvad vi konkret har med at gøre her. Capcom har løftet ResidentEvil 0 op til moderne standarder, både hvad angår opløsning, opdateringsfrekvens og onlinefunktionalitet, men ellers fremstår spillet mestendels uændret.

Spillets største problem er det umage par, de to hovedpersoner Rebecca og Billy. Du skal styre begge personer på samme tid, og det giver oftere end ikke anledning til frustration. Heldigvis kan man gøre den anden part inaktiv, så man kan udforske alene.

De meget detaljerede baggrundsbilleder og figurer klarer sig flot, selv efter moderne standarder, et resultat af den statiske kameraføring. Controller-understøttelse er også kommet med, komplet med klassisk tank-styring for nørderne, ligesom man selv kan vælge, om billedet skal skæres til i 16:9-format eller holdes i den oprindelige 4:3-størrelse. Teknisk kompetent nyudgivelse uden en finger at sætte på.

Modsat det oprindelige Resident Evil, der på mange måder er en tidløs klassiker, mærker man metaltrætheden i Resident Evil 0, eller rettere sagt de ændringer, Capcom måtte foretage for ikke at lægge serien præmaturt i graven i starten af det nye årtusinde.

Nulleren eksperimenterer mindre vellykket med den klassiske formular, blandt andet ved at introducere to samtidige hovedpersoner frem for en. I praksis styrer man to figurer på en og samme tid, og i Resident Evils klaustrofobiske omgivelser kombineret med den tunge styring giver det hurtigt anledning til frustration. Så støder man ind i hinanden, pludselig løber den inaktive figur i en fælde eller brænder for megen ammunition af, og det er kritisk i et spil, hvor ressourcerne er knappe.

Samtidig insisterer Capcom på, at figurerne død og pine skal samarbejde for at nå i mål, hvorfor man tvinges til at sende opsamlede nøgler og andre genstande frem og tilbage mellem hinanden i et kluntet interface, man aldrig rigtig bliver fortrolig med.

Når det er sagt, er den ikke helt gal med Resident Evil 0. Det velkendte gameplay, hvor farer lurer om hvert et hjørne, og ressourcerne (ammunition, helende urter mm.) må udnyttes til fulde for at overleve, er spot-on. Hvert et skud, hver en forplejning, tæller, fornemmer man, og de første par forsøg skal nok ende galt, indtil man lærer spillets layout og rutiner at kende.

Resident Evil 0 er af den gamle Resident Evil-skole med fastlåste kameravinkler, der får spillet til at virke som en film, og i øvrigt sørger for meget flotte og stemningsfulde omgivelser.

Resident Evil 0

Karakter:

Derudover er Resident Evil 0 et oprigtig uhyggeligt spil, et resultat af spilmekanik såvel som æstetik, og i virkeligheden langt mere uhyggeligt end nyere indslag i serien, der har mere Michael Bay end George Romero over sig. Om man kan lide det ene eller det andet, er selvfølgelig en smagssag, men underkende kan man ikke, at Resident Evil, underforstået den gamle skole, var meget skummel.
Fra tid til anden kammer det godt nok over i det obskure, og hverken historie eller design virker særlig troværdigt, men Resident Evil har altid sat spildesign over realisme, og kigger man på det gameplay-tekniske, så er det langt hen ad vejen imponerende håndværk.

Netop derfor holder Resident Evil 0 den dag i dag. Nok er det et produkt af sin tid, især det fastlåste kamera og den tunge styring vil virke besværlig for nye spillere, men leger man først efter dets præmisser, er Resident Evil 0 en skræmmende god oplevelse, dengang såvel som i dag.

Har man aldrig spillet den oprindelige skole af Resident Evil-spil, gør man klogt i at vælge remasteren af etteren, der udkom sidste år, men var man glad for denne, eller er man generelt bare glad for zombie-spil, bør man ikke vige udenom Resident Evil 0 Remastered.

Læs også: Anmeldelse: Nyt Battlefront er som at være med i en Star Wars-film



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Computerworld
Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks
Mercedes-Benz F015 ligner ikke noget, du kan finde på hylderne hos nogen bilforhandler. Den stålgrå maskine med de indbydende former er da også mere en vision og et rullende eksperiment end en bil, du kan bruge til noget. Og så er den fyldt med MacBooks under motorhjelmen.
CIO
Morten Mogensens firma blev forsøgt svindlet, men snød selv svindleren: "Vi tager det som en oplevelse"
Dansk virksomhed blev bedt om af sende 100.000 kroner til en hemmelig konto via en mail, der var afsendt som en besked fra direktøren til regnskabsafdelingen. Phishing-forsøget blev opdaget, og direktøren og regnskabschefen tog en fiffig hævn.
Comon
Microsoft er klar med firmaets næste konsol: Her er lanceringsdatoen i Danmark
Det nye familiemedlem ankommer i butikkerne den 2. august. Se hvad der bydes på af nyheder til spil-og film-folket.
Channelworld
Nordmænd køber dansk software-hus - medarbejderne bliver
Norske Amesto Solutions har købt det det danske CRM-firma Adwiza, der har haft svært ved at opnå tilstrækkelig lønsomhed. Men det skal der laves om på nu, lyder det fra Norge.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery