Kunstig intelligens og automation: It-afdelingerne i fare for at miste troværdigheden

Klumme: Man skulle tro, at it-kyndige var blandt de største entusiaster, når det gælder kunstig intelligens og automation, men sådan er det ofte ikke. Her er, hvad du som CIO bør gøre for at få det det fulde udbytte af de nye teknologier.

Når vi sender et CV afsted sammen med vores ansøgning, forestiller de fleste af os en HR-medarbejder, der nøje læser alt igennem.

Men sådan er det ikke længere. I dag har mange virksomheder automatiseret denne proces med den såkaldte 'personal prejudice-free'-AI-software.

Et eksempel er Starbucks, som i 2012 modtog intet mindre end 7,6 millioner ansøgninger til blot 65.000 stillinger.

For at give alle ansøgere den mest fair og ligeværdige behandling, brugte man keyword-baserede screening-systemer til at filtrere de bedst egnede kandidater.

Andre virksomheder bruger lignende automation-værktøjer som for eksempel stemmegenkendelse i kundeservice-funktionen.

Så der er altså muligheder nok og et stort incitament til at automatisere der, hvor man kan, for at nedbringe omkostningerne og forbedre kvaliteten og sikkerheden.

De fleste kender potentialet
De fleste it-afdelinger er udmærket klar over potentialet i AI og automation i forhold til omkostningsreduktion, men for mange stopper den også der.

Alt for få it-specialister udnytter teknologien til at drive innovation, og det er ærgerligt.

Jeg tror på, at der er masser af potentiale at hente for it-afdelingerne, hvis de forstår at kombinere AI og automation med agile metoder som DevOps, der kombinerer udvikling med det operationelle med henblik på hele tiden at forbedre og udbygge eksisterende it-systemer.

Så hvad skal du som CIO så gøre for at få det det fulde udbytte af de nye teknologier?

- Find ud af, hvor AI og automation kan anvendes i organisationen og udvikl et roadmap, der understøtter den overordnede strategi for anvendelsen.

- Gør dine egne service-udbud mere simple: Enhver reduktion af kompleksiteten vil fremskynde brugen af automation.

- Læg pres på for at automatisere rutineprægede processer og sigt efter at automatisere 90 procent af dem.

- Find ud af, hvordan du ændrer dine medarbejderes opgaver fra de mere rutineprægede til strategiske funktioner, som øger den værdi og innovation, som I kan tilføre forretningen.

- Det fulde udbytte kommer ikke med det samme, det tager tid. Men en mere strategisk anvendelse af AI og automation gør det muligt at transformere den måde, du og din afdeling yder jeres it-services.

Det forbedrer agilititen og kvaliteten i jeres services og nedbringer samtidig omkostningerne.

Derudover vil den erfaring, I som afdeling får, styrke jeres roller som eksperter og rådgivere til hele forretningen.

Så grib mulighederne med AI og automation og genskab jeres troværdighed.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.