Artikel top billede

(Foto: SAS Group / Knut Lövstuhagen)

Dansk-stiftet søgemaskine solgt for milliardbeløb

Den dansk stiftede rejsesøgemaskine Momondo er blevet solgt for anden gang på få år. Denne gang har en stor amerikansk koncern måtte punge ud med et milliardbeløb.

Den dansk-stiftede rejse-søgemaskine Momondo er netop blevet solgt for 3,8 milliarder danske kroner.

Køberen er amerikanske The Priceline Group, der også ejer booking.com og rejsesøgemaskinen kayak.com.

Momondo blev stiftet i Danmark i 2006, men allerede i 2011 blev virksomheden første gang solgt til udlandet.

Dengang var det britiske Cheapflights, som købte søgemaskinen for et beløb, der angiveligt lå på mellem 400 og 600 millioner kroner.

I en mail til nyhedsbureauet Ritzau oplyser Pia Vemmelund, der er administrerende direktør i Momondo, at hun ser frem til, at virksomheden nu bliver en del af den amerikanske koncern. 

"Vi ser frem til de nye muligheder salget giver Momondo og til at fortsætte med at bygge på vores succes som dansk virksomhed," skriver hun i mailen.

Danskere er tidligere blevet forgyldt

Da Momondo i 2011 første gang blev solgt blev adskillige danskere forgyldt.

Eksempelvis skrev business.dk, at stifteren Thorvald Stigsen scorede "par hundrede millioner" selv, mens den danske tv-station Tv2, der havde en ejerandel på 10 procent, tjente 46 millioner kroner på handlen.

Momondo har i dag 300 ansatte, der er placeret i København, London og Boston.

Læs også:
Momondo solgt - succesrig dansk rejseportal kommer på britiske hænder




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere