Artikel top billede

Grundfos investerer i udviklingen af digitale tilbud og services inden for energieffektive pumpesystemer.

Grundfos opretter ny topstilling - her er selskabets nye 'head of digital transformation'

Pumpegiganten Grundfos i stor oprustning med it og digitalisering. Seneste tiltag er en ny topstilling i koncernen, hvor der netop er ansat en 'head of digital transformation.'

Digital transformation har været et nøgletema i dansk erhvervsliv i de senere år.

Nu tager en af de største danske koncerner, Grundfos, et stort skridt mod at udnytte mulighederne med digitalisering endnu bedre.

Grundfos har nemlig oprettet en ny topstilling - og kan meddele, at man har ansat en 'head of digital transformation.'

Det er den 44-årige svensker Fredrik Östbye, der får ansvaret for den digitale transformation i Grundfos.

Hans konkrete titel bliver group vice president og head of digital transformation, så der er tale om en stilling med en vis tyngde i Grundfos.

Erstatter ikke CIO'en

Grundfos oplyser til Computerworld, at det er en helt nyoprettet stilling med ansættelsen af en head of digital transformation.

Det betyder også, at CIO'en i Grundfos fortsat hedder Jens Hartmann. 

Han må da også formodes at mestre sit CIO-job, da han efterhånden har haft stillingen som CIO i i Grundfos i en årrække - og i øvrigt for nogle år siden blev kåret som Årets CIO i Danmark.

Læs mere om det her.

Internet of things i Grundfos

Dermed står det også klart, at den nye head of digital transformation i Grundfos får en anden rolle end CIO'en.

Læs også: Alle taler om digital transformation: Her er tre ting der skal til for at få succes

Fredrik Östbye kommer til Grundfos fra en stilling som vice president i Telenor Group, hvor han har haft ansvaret for internet of things - et af de nye forretningsområder, Grundfos satser stort på. 

Fredrik Östbye er også tidligere administrerende direktør i virksomheden WaterVision.

"I sin nye position vil Fredrik Östbye arbejde tæt sammen med topledelsen i Grundfos Group og virksomhedens digitale taskforce for at videreudvikle digitaliseringen til at nå virksomhedens strategiske mål," lyder det fra Grundfos.

Skal orkestrere den digitale transformation

Det indebærer ifølge virksomhedens hjemmeside blandt andet at opbygge partnerskaber med andre virksomheder og at drive og underrsøtte bestemte digitale projekter.

Fredrik Östbye kommer til at rapportere direkte til Mads Nipper, der er administrerende direktør i Grundfos.

"Digitaliseringen ændrer spillereglerne i de fleste industrier i øjeblikket og skaber nye muligheder, der tidligere ikke eksisterede, ligesom det normale bliver disrupted," udtaler Fredrik Östbye.

"Som en digital ekspert med en passion for bæredygtighed, er jeg begejstret for at få rollen med at orkestrere den digitale transformation i Grundfos med en klar mission om at udnytte disse muligheder."

Fredrik Östbye begynder i det nye job den 1. maj.

Satser stort på digitalisering

Grundfos-koncernen havde i 2016 en omsætning på 24,7 milliarder danske kroner og et resultat før skat og renter (EBIT) på 2,2 milliarder danske kroner.

"Gennem 2016 har vi øget investeringerne inden for eksempelvis serviceforretningen, innovative energieffektive pumpesystemer og udviklingen af digitale tilbud," lyder det i forbindelse med det netop offentliggjorte årsregnskab fra Grundfos.  

"Da disse områder er blandt hjørnestenene i vores 2020 strategi, er det en udvikling, vi vil fortsætte i 2017 og de kommende år," oplyses det videre.
 
Læs også:

CIO i Grundfos: Sådan udnytter vi vores data til at tjene penge

Dansk top-CIO: Sådan får vi det optimale ud af it

CIO i Grundfos vælger Office 365 til 13.000 ansatte

Alle taler om digital transformation: Her er tre ting der skal til for at få succes




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere