Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Privacy-organisation kritiserer Google for at overvåge forbrugeres køb i fysiske butikker

Google lancerede i maj måned en ny funktion i adwords, der skal give annoncører overblik over, om deres reklamer rent faktisk fører til køb i fysiske butikker. Men tjenesten rejser bekymringer for forbrugernes privatliv.

Det kan være svært at vurdere, om annoncer på internettet er en god investering.

Man kan måle, hvor mange der ser annoncen, men det er langt fra alle, der følger linket og køber produktet. Omvendt kan forbrugeren finde på at købe produktet senere i en fysisk butik, men hvordan skal annoncøren vide det?

Den viden vil Google nu levere (læs: sælge), og i maj måned lancerede it-giganten tjenesten ”store sales measurement”.

Tjenesten går kort sagt ud på, at Google kobler browser-historik sammen med lokationsdata og købsinformationer for at kunne fortælle sine annoncører, om deres digitale reklamer giver afkast i den fysiske verden.

Men ifølge organisationen The Electronic Privacy Information Center (EPIC) er det yderst uklart, hvordan Google sørger for, at enkelte forbrugere ikke kan genkendes i de data, der leveres til annoncørerne.

Derfor har organisationen indberettet Google til den amerikanske handelsmyndighed Federal Trade Commission (FTC).

Google hævder, at man ikke ved, hvem brugerne er, fordi de bliver anonymiseret. Den proces vil vi gerne have FTC til at kigge nærmere på,” siger EPIC-chef Marc Rotenberg til NPR.

70 procent af alle transaktioner

Google har ikke direkte adgang til transaktioner fra de fysiske butikker, men via partnerskaber med tredjepartsvirksomheder hævder Google at kunne se 70 procent af alle transaktioner med betalingskort i USA.

Derudover kan interesserede butikker selv sammenkøre transaktioner med Google, men en af Marc Rotenbergs store bekymringer er, at det er uklart, hvilke tredjepartsvirksomheder
Google får data fra, og hvordan data anonymiseres.

”Uden de detaljer er der god grund til at være skeptisk over for virksomhedens påstande om privacy,” siger han og kritiserer, at forburgeren skal igennem en uigennemskuelig "opt-out-proces", hvis man ikke vil bidrage med sine data.

Ifølge Google er tjenesten lige nu kun tilgængelig i beta-form for udvalgte annoncører i USA.

Læs også: Fem spørgsmål til Forbrugerrådet: Hvorfor skal Google egentlig anmeldes for at krænke danskernes privatliv?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere