Verdens tredjestørste musikselskab, EMI's, salg af musik via internettet er på blot seks måneder steget med hele 600 procent, og selskabet forventer nu, at netop netsalget inden længe vil blive en central del af forretningen.
Vigtigheden af at spore nye markeder understreges af, at EMI's samlede salg og indtjening er faldet med 11,4 procent i løbet af de første seks måneder.
I forhold til den tilsvarende periode et år tidligere, er EMI's netsalg af musik steget fra 22,7 millioner kroner til 132 millioner kroner. Samtidig er også onlinesalget af noder og lignende steget kraftigt.
Den voldsommme stigning i onlinesalget har ikke mindst været drevet af det gennembrud, som Apples Itunes har haft.
Der er dog stadig lang vej, til at selskabets samlede net-salg slår cd-salget. Onlinesalget udgør for tiden nemlig kun omkring to procent af den samlede omsætning. Andelen er dog stigende, vurderer analytikere, der peger på, at salget af digital musik via nettet vil udgøre en fjerdedel af EMI's samlede omsætning i 2009.
- Salget af lovlig musik via nettet fortsætter med at stige kraftigt, og vi er fortsat overbeviste om, at markedet for digital musik vil være en nøglefaktor i fremtidens vækst, siger Eric Nocoli, bestyrelsesformand for EMI, til BBC.
I det overordnede billede har ny-udgivelser fra storsælgerne Rolling Stones og Robbie Williams sikret EMI så meget, at selskabet når sine forventninger.