Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Daniel Romero)

Derfor er smartphone-apps mere end passive ikoner

Klumme: Hvis du tror, at dine smartphone-apps er små, passive ikoner på din startskærm, så tænk igen. Den moderne app rækker ud og byder sig til. Overraskende nok er en asiatisk trend med Super-apps som WeChat en af grundene hertil.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

I det seneste år er der kommet en ny trend i iPhone- og Android-verdenen: Apps rækker i stigende grad ud og byder sig til.

Trenden er drevet af en udvikling hos Google og Apple, som med de seneste opdateringer af Android og iOS har skabt nye muligheder for at integrere apps med operativsystemet.

Hvor hver app for nogle år siden var en lille lukket enhed, er der nu rig mulighed for at vise data og funktioner i operativsystemet dér, hvor Google og Apple vurderer, at det er relevant.

Eksempler på denne trend er, når din telefon foreslår at åbne Coop-appen, mens du står i SuperBrugsen klokken 17:30, eller når Donkey Bikes vises som en transportmulighed i Google Maps.

Hvis du er i Oslo og vil tage T-banen, vil din telefon automatisk foreslå, at du skal købe en billet med appen Ruter. Eller når Spotify gør det nemt at starte din yndlingsmusik direkte fra en widget på homescreenen.

Rent teknisk sker ovenstående ikke af sig selv. Det er de forskellige apps, der via API’er til Android og iOS fortæller hvilke situationer, deres services kan bruges i og med hvilke data.

Samtidig monitorerer iOS og Android den enkelte brugers anvendelse og forsøger at foreslå relevante apps eller features.

Derudover har de seneste versioner af Android og iOS en række forbedrede muligheder for at dele og vise data via widgets, i bilen, i operativsystemets sundhedsapp eller via en personlig assistent som Apple Siri.

Alt sammen er muligheder til at integrere den enkelte app med operativsystemet og telefonen.

Og hvorfor er dette relevant? Det er det, hvis din virksomhed har en app, der ikke er tæt integreret med Android og iOS.

I så fald er der meget at vinde ved at se appen som en del af et økosystem på brugernes telefoner.

I mange it-projekter kan der være en tendens til at fokusere indad og betragte
it-systemet som en lukket enhed, men Apple og Google belønner de apps og services, der åbner sig op.

Dette er også relevant, fordi Googles og Apples indflydelse på deres brugere stiger, hvilket øger presset på virksomheder til at åbne deres apps op og følge den retning, som Google og Apple udstikker.

Dette skifter i visse tilfælde "magten" fra de enkelte apps til Google og Apple, da de nu i højere grad kontrollerer interaktionen.

Og sidst, så er trenden et tydeligt modsvar mod de super-apps - for eksempel WeChat, Grab og Alipay — som især i Asien har haft succes med at overflødiggøre andre mere dedikerede apps og mindske operativsystemets betydning.

Apple og Googles modtræk er blandt andet at øge muligheden for at integrere apps ind i OS’et.

For at styrke de mere dedikerede apps - men især for at styrke Android og iOS’ position mod de nye super-apps.

Så vær ikke overrasket over at din telefon i stigende grad vil foreslå features og vise dig data fra de apps du har valgt at installere.

Eller at app-udviklere mere og mere vil orientere sig mod integrationen til OS’et frem for hvad der sker i selve appen – fordi det er der trafikken i stigende grad er.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.