Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Microsoft/PR)

Microsoft vil blokere for 'overdreven' brug af selskabets AI-tjenester

Microsoft har ændret i sine servicevilkår for brugen af tech-gigantens produkter, og det fremgår nu, at ”overdreven brug” af AI-funktioner vil føre til mistet adgang.

Microsoft har den seneste satset hårdt på AI og lanceret stribevis af AI-produkter, og eksempelvis er autopiloten Microsoft 365 Copilot netop blevet tilgængelig for enterprisekunder.

Men der er åbenbart grænser for, hvor voldsomt forbruget at AI kan blive – selv for Microsoft.

Tech-giganten har nemlig ændret vilkårene og betingelserne for brug af selskabets onlinetjenester, og her fremgår der en advarsel om ”overdreven” brug af generative AI-tjenester.

I tilfælde af sådan overdreven brug kan en brugers adgang blive begrænset, lyder det.

Det skriver The Register på baggrund af Microsofts licenstekst Cloudy With A Chance Of Licensing.

Dokumentet definerer ikke konkret, hvad ”overdreven brug” dækker over, og hvor meget det i givet fald er.

Det fremgår heller ikke konkret, hvor lang en ”midlertidig begrænsning” er.

Det vides ikke, hvad der ligger bag denne nylige ændring.

The Register skriver, at det kan skyldes, at overforbrug kan skade produkternes performance, hvilket kan give et dårligt indtryk hos kunder, men derudover kan det også skyldes, at det er dyrt for Microsoft at have en så stor AI-infrastruktur grundet priser på GPU’er og servere.

Svært at tjene penge

Det har også tidligere forlydt, at Microsoft taber penge på Github Copilot.

Ifølge den amerikanske avis Wall Street Journal taber Microsoft i gennemsnit 20 dollar per bruger hver måned på sit Copilot-værktøj til Github. Det svarer til knap 150 kroner.

Det sker på trods af, at værktøjet, der koster 10 dollar om måneden at bruge, allerede har 1,5 millioner brugere.

En del af forklaringen er ifølge Wall Street Journal, at forretningsmodellen bag denne type tjenester ikke har samme skalerbarhed, som mange andre digitale forretningsmodeller, der ofte er kendetegnet ved at have marginalomkostninger, som er tæt på nul.

Når situationen er anderledes med denne type tjenester skyldes det, at hver eneste forespørgsel kræver langt mere regnekraft end almindelige software-løsninger eller cloud-tjenester. Derfor stiger infrastrukturomkostningerne også markant, når brugen intensiveres.

Ifølge avisen er det især en udfordring for selskaber, der tager faste månedlige beløb for deres ydelser.