Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Banebrydende batteri-teknologi vist frem: Her tager det samme tid at lade som at tanke

En ny kemi og opbygning af elbilers batterier, gør det muligt at hælde massive mængder strøm i nye 'XFC' batterier. Elbilsproducenten Polestar bliver først med den nye teknologi.

Den israelske batteri start-up StoreDot løfter sløret for en ny batteriteknologi, som potentielt kan gøre turen til lynladeren til en behagelig kort fornøjelse kaldet ’XFC’

Teknologien blev fremvist ved bilproducenten Polestars ’Polestar Day’ i Los Angeles, hvor selskabets direktør, Doron Myersdorff, kunne fremvise en prototype på en battericelle, der kunne sikre en næsten fuld opladning på bare 10 minutter

Ved demonstrationen nåede den eksperimentelle celle fra 10 til 84 procent på bare 10 minutter. Nok til at sikre omkring 160 kilometers rækkevidde på fem minutter, forsikrer selskabet.

Disciplinen 10 til 80 procents opladning, som eksisterende biler i dag kan klare på ned til 18 minutter, blev rundet på ni minutter og 23 sekunder. 10 til 50 procents opladning blev klaret på fem minutter og 23 sekunder.

Særlig kemi

Bag bedriften er en revideret batteri-kemi, hvor de grafit-elementer der i dag findes i eksisterende batterier erstattes med grundstoffet silicium.

De heftige ladetider vil ifølge StoreDots direktør lave om på hvordan ladestationer udnyttes og mindske eventuelle køer ved lynladerne – som selskabet bemærker bør være af den kraftige 350 kW type. Disse vil kunne benyttes på samme vis som en tankstation, lyder det.

”Det giver en stor fordel, da det optimerer brugen af ladestationer. For eksempel kan en 350 kW ladestation fungere som en klassisk tankstation, da det ikke vil tage meget mere tid en at tanke en benzintank op,” forklarer Doron Myersdorff til Computerworld ved Polestar eventet.

Batteriets grundlæggende kemi er fortsat af li-ion typen, men vil kræve en omlægning i produktionsleddet, før de nye batteri-celler kan finde vej til en elbil.

Ved eventet blev et partnerskab med den svensk-kinesiske bilproducent Polestar annonceret, hvor det lyder at Polestar vil blive den første bilproducent til at integrere teknologien i sin elbiler.

Selskabets kommende Polestar 5 blev ved eventet nævnt som den første model fra selskabet, som vil kunne få adgang til teknologien. En prototype af bilen, blev samtidig også fremvist.

Intet slid

Hvor hurtigladning kan slide mere på batterier i forhold end ved konventionel opladning, lover StoreDot, at den nye batteri-teknologi ikke vil slides hurtigere op af den ekstreme lynladning.

Derfor forventer selskabet også at elbiler med StoreDot batterier ombord også vil kunne klare mindst 1000 af de ekstremt hurtige lynladningscyklusser fra 10 til 80 procent.

Doron Myersdorff forsikrer samtidigt overfor Computerworld, at der ikke vil sluges meget mere strøm end ved sædvanlig opladning, men indrømmer dog, at teknologien har et øget behov for køling af batterielementerne, hvilket kan medføre at lidt mere energi går tabt ved opladning.

Forsøg på mobiler og scootere

StoreDot blev gundlagt i 2012, hvor det dengang fokuserede på at bringe teknologien til mobiltelefoner, skriver Reuters.

Selskabet vendte sig i 2017 mod elbilsmarkedet og det er siden blevet til 15 partnerskaber med elsbilproducenter heriblandt Polestar, Volvo, Geely, Daimler samt energiselskabet BP.

Adspurgt om, hvorvidt de lynhurtige batterier styrer mod anden elektronik, svarer Doron Myersdorff til Computerworld, at’ fokus nu er rettet mod elbilsbatterier alene’.