Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Vecteezy/sasirin pamai)

Meta og TikTok sagsøger EU efter ny lov: Urimeligt, at vi skal betale

De to sociale medieplatformen er ikke tilfredse med Digital Services Act.

Meta og Tiktok er gået til kamp mod EU-Kommissionen.

De to SoMe-giganter sagsøger kommissionen på grund af lovpakken Digital Services Act (DSA).

DSA er en forordning fra EU, hvor der indføres en række nye regler for store digitale platforme. Det tæller onlinemarkedspladser, sociale netværk, indholdsdelingsplatforme, appbutikker og online rejse- og indkvarteringsplatforme.

Kort fortalt går forordningen ud på, at store platforme med over 45 millioner månedlige brugere i højere grad skal kontrollere det indhold, der deles for at undgå skadeligt indhold.

Grunden til retssagen er, at EU-Kommissionen kræver et årligt tilsynsgebyr fra virksomheder, der er blevet udpeget under DSA, og det gider TikTok og Meta ikke at betale.

Det skriver Euractiv.

"Vi støtter DSA's mål og har allerede indført en række foranstaltninger for at hjælpe os med at opfylde vores regulatoriske forpligtelser, men vi er uenige i den metode, der er brugt til at beregne disse gebyrer," lyder det i en meddelelse fra Meta til mediet.

Fra TikTok lød det, at man "er uenige i gebyret og appellerer af en række grunde, herunder brugen af ​​fejlagtige tredjepartsestimater af vores månedlige aktive brugertal som grundlag for at beregne det samlede beløb."

TikTok har allerede betalt gebyret for at overholde loven, men der hersker ikke just tilfredshed med reglerne.

Kommissionen anslog sidste år, at det vil koste 337 millioner kroner at overholde DSA, og derfor begyndte kommissionen at opkræve et gebyr.

"Den 27. november 2023 vedtog Kommissionen en beslutning, der fastsætter de individuelle gebyrer, som meget store onlineplatforme og meget store onlinesøgemaskiner er underlagt for tilsyns- og håndhævelsesopgaver i henhold til Digital Services Act," oplyser Kommissionen til mediet.

Alle de store onlineplatforme er underlagt gebyret. Gebyrerne kan variere for hver enkelt virksomhed, og der nævnes ingen konkrete tal.

Meta, som ejer Facebook, Instagram, Threads og Whatsapp, er blandt andet utilfreds med, at virksomheder, der har røde tal på bundlinjen ikke skal betale, og derfor skal dem med overskud betale mere, lyder det.