Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Alle ser kæmpe potentiale i AI, men meget få bruger det: Er hurtige løsninger det rigtige svar? 

81 procent af danske virksomheder ser, at AI har en positiv virkning på forretningen, men kun fem procent har taget løsningerne i brug. Brancheorganisationerne er uenige om, hvad der er den rigtige strategi.

Den mest omfattende undersøgelse af danske virksomheders brug af kunstig intelligens.

Sådan lyder indledningen i en ny nordisk rapport fra konsulentkæmpen Boston Consulting Group, der blandt andet har tidligere Microsoft Danmark-direktør Marianne Dahl som medforfatter.

Mens rapporten fastslår meget af det, vi har hørt så mange gange:

Alle ser kæmpe potentiale i AI, men meget få har taget konkrete løsninger i brug, viser undersøgelsen også, at Danmark halter bagefter vores nordiske naboer, når det kommer til at brugen af AI.

81 procent af danske ledere forudser ifølge Boston Consulting Group, at AI vil have en positiv virkning på deres virksomheder, men kun fem procent af virksomhederne har taget AI-løsninger længere end pilotstadiet.

Derudover undersøger rapporten, hvor gode danske virksomheder er til at tage AI til sig. Danmarks såkaldte adoptionsgrad af AI-løsninger ligger på 57,2 procent – i Sverige lyder tallet på 61,5 procent.

Og hvad gør vi så ved det?

Det er brancheorganisationerne, IT Branchen og Dansk Erhverv, umiddelbart uenige om:

”Hvis Danmark skal sikre sin globale konkurrenceevne, kræver det at vi bruger teknologien herunder AI, bedst muligt. De andre lande har skabt sig et forspring som de ikke giver afkald på. Skal vi være med i front og udnytte potentialerne, når det gælder kunstig intelligens, så kræver det handling nu,” siger Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-Branchen.

På den anden side står Nikolaj Wædegaard, branchedirektør for digitalisering hos Dansk Erhverv, der ikke mener, at hurtig handling nødvendigvis er den rette løsning:

”Jeg tror ikke, vi vinder noget AI-kapløb ved bare at skynde os. Hvis vi smider alle hæmninger og tonser derudaf – det, mener jeg faktisk, er en uambitiøs tilgang,” siger han til Finans.

I stedet for bare at indkøbe og søsætte AI-projekter i frygten for at tabe konkurrenceevne, bør man i stedet tænke grundigt over, om man kan skabe sine egne langtidsholdbare løsninger, siger Nikolaj Wædegaard yderligere til erhvervsmediet:

”Flere skal have øjnene op for, at de ikke kun skal være forbrugere af en AI-løsning fra de store techgiganter. Man skal ikke altid bare hive noget ned fra hylderne for at være med. Man skal hellere tænke over, hvad man har af data i sin virksomhed, som man kan skabe innovation ud fra.”

Mangler AI-arbejdskraft

Men det er ikke lige sådan at skabe innovative AI-løsninger, særligt ikke i en tid, hvor der er rift om it-medarbejderne – og hvor en usikker økonomi får virksomhederne til at tøve med at investere i flere ansættelser.

Rapporten viser, at 71 procent af virksomhederne ser utilstrækkelig arbejdskraft som en barriere for at implementere nye AI-løsninger.

Alligevel har 55 procent af disse ingen planer om at iværksætte initiativer for rekruttering eller kompetenceudvikling af deres ansatte.

”Man når ikke langt med sine AI-strategier og -planer, hvis man ikke har medarbejderne til at udvikle og bruge løsningerne. Derfor er det enorme kompetencehul, som vi står med i Danmark pt, også den største barriere for at indfri potentialet og skabe vækst,” udtaler Natasha Friis Saxberg.

Undersøgelsen omfatter svar fra mere end 572 danske virksomhedsledere og topledere på tværs af alle brancher og virksomhedsstørrelser. Du kan læse hele rapporten her.