Servicefokus bringer atter XPonCard i front

Totale betalingskortløsninger med kortadministration er sammen med salget til det fortsat eksplosive verdensmarked for SIM-kort med til at cementere XPonCards topplacering i Computerworlds Top 100-undersøgelse.

For andet år i træk topper XPonCard A/S listen over de dygtigste leverandører af storage og industriel hardware i Danmark.

Omsætningen tog igen et kvantespring med en stigning på 23,7 procent og landede på knap 612 millioner kroner.

Det er blandt andet selskabets fokus på service i forbindelse med betalingskortløsninger på det danske og nordiske marked, der begynder at slå igennem.

Traditionelt har selskabet produceret og distribueret plastickort til betalingsløsninger, identifikation, loyalitetsprogrammer og lignende.

- Men de seneste år har vi også opbygget kortadministration som en service og kan derfor levere en totalløsning, der omfatter såvel opbygning af kortløsningen og den tilhørende kortadministration. Det har givet os god mulighed for at arbejde sammen med blandt andet udenlandske banker, små danske pengeinstitutter, offentlige myndigheder og butikskæder, fortæller administrerende direktør Flemming Breinholdt.

XPonCard A/S er en del af den svenske børsnoterede koncern XPonCard. Men koncernens topchef er danskeren Flemming Breinholdt, der arbejder fra XPonCard A/S’ lokaler i Rødovre.

Han understreger at dette servicefokus bliver en vigtig driver for vækst i de kommende år, hvor han forventer at XPonCard skal være med til at udstede stadig flere kort i serier, der bliver mindre end dem der kendes i dag.

Kunsten er at bruge hele den viden om kortmarkedet, som XPonCard har udviklet som partner på blandt andet det danske Dankort til at gøre det nemt og billigt for flere typer forretninger og organisationer at bruge en kortløsning til betaling eller loyalitet.

Dermed arbejder XPonCard målrettet på at få en god bid af det europæiske marked for outsourcing af forretningsprocesser eller business process outsourcing (BPO), som analysehuset Forrester skønner vil være på 11 milliarder euro i år og vokse til 18,9 milliarder euro i 2011.

I den periode vil BPO indenfor finansområdet være den hastigst voksende med årlig vækst på ni procent.

XPonCards danske aktiviteter har deres rod i virksomheden dz danmark, der dels spillede en central rolle som leverandør af Dankort og i 1990-erne udviklede løsninger til produktion af det SIM-kort, som er kernen i mobiltelefonoperatørernes kundeforhold.

dz danmark blev i 1995 købt af den svenske Graphium-koncern, der efter at have solgt trykkeri- og blanketforretningen fra i 2001 skiftede navn til XPonCard.

XPonCard beskæftiger i alt 430 ansatte. I Danmark har de 191 ansatte udover betalingsløsninger også fuld fart på salget af SIM-kort til de mange mobiltelefonoperatører over hele verden, der til stadighed har brug for SIM-kort både til nye mobilbrugere og ikke mindst når brugerne skifter mobiloperatør.

- På mobilområdet har der jo været meget fokus på 3G. Men mere interessant for XPonCard er udviklingen mod mega SIM, der er næste generation SIM-kort med langt bedre mulighed for at håndtere alle multimedier på mobilområdet, siger Flemming Breinholdt.

XPonCard arbejder mod at placere sig blandt de ti største leverandører af SIM-kort i verden. Men selvom selskabet fik sin første kunde i telebranchen for 12 år siden og har salgskontorer i blandt andet Bangkok, Indonesien og USA, så skal der både udvikles og sælges til for at flytte sig fremad på markedet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere