Danmarks Lærerforening kritiserer skarpt undervisningsminister Bertel Haarder (V) forslag om, at it-færdigheder skal indgå i de nationale obligatoriske tests.
"Jeg ved slet ikke, hvorfra Bertel Haarder har fået den tro, at undervisningen bliver bedre af at foretage nationale tests Der er ingen forskningsmæssige belæg for det, men det er åbenbart løsningen på alting." siger formand Anders Bondo Christensen fra Danmarks Lærerforening.
Han skælder ud på ministeren, som han beskylder for at hive en let løsning op af hatten.
"Nu har han været på en konference og på spørgsmålene svarer han bare, at nu laver vi en national test. Men det er altså for enkelt og for simpelt," siger han.
Test hæmmer udvikling
Anders Bondo Christensen henviser til, at ministeren risikerer at låse eleverne fast i de mål og kriterier, man sætter op for en it-test.
"Risikoen er, at vi får det, vi måler, og vi kan meget vel komme til at indsnævre vores fokus på it-kompetencer på lige præcis det, vi ved, der bliver målt," siger han.
Det mener han er ærgerligt, for mange elever kommer faktisk i skolen med gode it-kompetencer.
"Og dem skal vi bygge videre på," siger Anders Bondo Christensen..
SF imod
Også partiet SF ryster på hovedet af ministeren.
"Vi er helt enige i, at it skal styrkes i folkeskolen, men det gør man altså ikke ved at teste eleverne i det" siger uddannelsesordfører Pernille Vigsø Bagge fra SF.
Hun mener, at en lærer ved, hvem der er stærke og svage til it. Istedet skal lærerne have ressourcer til at dygtiggøre eleverne, mener hun.
"Haarder skal ikke bruge ressourcer på at lave sammenlignelig centrale testmål, hvor resultaterne skal offentliggøres. Han skulle i stedet bruge penge på for eksempel nyt it-udstyr til skolerne," siger hun.
Bredere evaluering
Også socialdemokraterne er kritiske.
"Der er brug for et meget bredere evalueringssyn end at teste børn og unge gennem de nationale test," siger uddannelsesordfører Christine Antorini fra Socialdemokraterne.
Hvis IKT-test bliver en slags mini-PC-kørekort får vi slet ikke tænkt i udvikling og evaluering af IKT-kompetencer i hele sin bredde, mener hun.
Hun peger på, at det i højere grad er i projektopgaver og gruppeopgaver, at det er muligt at evaluere elevernes it-kompetencer.
"Jeg bakker helt op om, at der skal et fagligt panel til at rådgive ministeren i en brugbar evalueringsform for IKT-kompetencer - herunder også en bred definition af, hvad IKT-kompetencer er. Ellers er risikoen for stor for, at ministeren vil reducere testen til en multiple-choice test." siger hun .