"Alle i min klasse kan da finde ud af det meste med en computer."
Den skråsikre melding kommer fra 15-årige Jeppe Grodum Eskesen fra 9.u på Katrinedals skole i Vanløse. Han kan ikke helt forstå, at undervisningsminister Bertel Haarder nu vil til at teste eleverne i it-færdigheder. Men han kan godt forstå, at det er vigtige færdigheder.
"Man bruger vel computere de fleste steder i dag, så vi skal jo kunne det," siger han og peger på, at lærerne ikke er gode nok til at få it med i undervisningen i dag.
Jeppe Grodum Eskesen mener, at Bertel Haarder burde lægge testen på hylden og i stedet rette indsatsen mod lærerne.
Advaret af tænketank
Allerede sidste år advarede tænketanken CIO Innovation Forum om, at danskernes it-kompetencer ikke er gode nok og foreslog blandt andet test, som en måde at sikre bedre it-evner.
"Vi vil gerne definere en målestok for digitale krav til hele befolkningen, og selv om eleverne mener, at de er gode, så mener vi, at der stadig er nogle ting de mangler," siger Klaus Kvorning Hansen, direktør i PenSam og medlem af CIO Innovation Forums arbejdsgruppe om digitale kompetencer.
Han mener, at det ikke blot handler om at de unge er vokset op med teknologi.
"Det er ikke nødvendigvis lig med at være kompetent. Det er formentlig i en eller anden udstrækning rigtigt, men vi kan ikke tillade os, at gå ud fra , at de kan alle de ting, de bør kunne," forklarer Klaus Kvorning Hansen.
Han mener, at det er en sovepude, hvis man ikke sørger for at måle, hvad eleverne kan, også for at lærerne kender udgangspunktet og kravene .
"Det er væsentligt at kunne gøre de digitale kompetencer målebare, så vi kan se, om det forholder sig sådan, som vi antager, og som vi ønsker," siger han.
Lærere og teknik
Signe Wahlberg fra 9.u på Katrinedalskolen i Vanløse ville prioritere helt anderledes, hvis hun var undervisningsminister. Blandt andet ville hun gerne have bedre computere.
"Det ville jo være fedt, hvis det ikke tog ti minutter at komme på en computer," siger hun.
Selvom eleverne helst vil slippe for at skulle op til en decideret prøve i it-evner, vil de til gengæld meget gerne have mere it-baseret undervisning.
Og de mener, det er lærernes opgave. Eleverne fra skolen i Vanløse forklarer, at lærernes evner er mere svingende end de unges.
"Vores klasselærer er for vild til at bruge computere i undervisningen, men der er nogle af de andre, som slet ikke kan finde ud af det," siger Signe Wahlberg.
Læs mere om digitale kompetencer i den trykte udgave af Computerworld