Microsoft har købt det britiske kort-firma Multimap, der anses for at være lige i hælene på Googles online-dominans på net-baserede kort-tjenester.
Dermed kridter Microsoft skoene i kampen om lokationsbaserede online-tjenester på både pc- og mobilplatformen, hvor Google og Nokia anses for at være de største spillere på markedet.
Handlen skulle angiveligt være blevet lukket for omkring 250 millioner kroner, hvoraf Multimaps grundlægger, Sean Phelan, kan stikke omkring 125 millioner kroner i lommen.
Selskabet forventes ifølge Timesonline at skabe en omsætning på 130 millioner kroner i år, og havde en profit på lidt over 10 millioner kroner sidste år.
Microsoft udtaler, at Multimap skal bruges på selskabets eksisterende online-services såsom Virtual Earth og Windwos Live Search.
Fire millioner brugere på en måned
Det 12 år gamle Multimap har specialiseret sig i lokationsbestemte mobile services, hvor mobilbrugere kan søge efter åbne butikker i et område, og vise mulighederne på et kort.
På firmaets website findes der også kort, som blev brugt over fire millioner gange i sidste måned, hvilket giver Multimap en andenplads over kort-sites efter Google Maps, der havde 11 millioner brugere.
Til sammenligning ligger de nye ejere fra Microsoft på en beskeden femteplads med omkring 868.000 brugere.
"Denne opgørelse viser, at Microsoft bliver nødt til at ændre spillereglerne. Og i det lys ligner købet et smart træk," siger Gartner-analytiker Thilo Koklowski til Timesonline.
Derudover tilbyder Multimap også salg af kort til tredjeparts-kunder, der inkluderer Ford, Sony og Virgin.
Opkøbet kommer blot en måneds tid efter, at Nokia købte kortfirmaet Navteq for 42 milliarder kroner.