Nokia viser vej for 42 milliarder kroner

Med købet af Navteq øger Nokia produktpaletten med flere tjenester i en tid, hvor indtjeningen fra mobiltelefoner er under pres.

Nokia viser vej med købet af det digitale kort-firma, Navteq, for 42,4 milliarder kroner. For udover at kunne levere flere positioneringsfunktioner i Nokias enheder, så hjælper købet også Nokia med at øge produktpaletten med tjenester, i en tid, hvor indtjeningen fra mobiltelefoner er under hårdt pres.

Navteq forsyner online-tjenester som Mapquest, Garmin og Magelllan Navigation med digitale kort. Den største konkurrent er Tele Atlas, der i øjeblikket leverer kort -services til Nokia.

Aftalen mellem Nokia og Navteq kommer to måneder efter, TomTom NV, en stor producent af GPS-produkter, fortalte, at de ville købe Tele Atlas. Det officielle købstilbud fra TomTom blev fremsat i dag tirsdag.

TomTom forventes at tilbyde Tele Atlas som en 'stand alone'-ydelse, men købet efterlader Tele Atlas-kunderne som Nokia, i en form for uvished, siger Chris Jones fra Canalys Ltd. Ved købet af Navteq vil Nokia sikre sig, at de har fortsat har adgang til de digitale kort, som der brug for, siger han.

Købet af Navteq, er et af de største opkøb Nokia har foretaget. Det finske firma har indvilliget i at betale 78 dollars pr. Navteq-aktie, hvilket er 34 procent over noteringen for en måned siden. Den samlede købspris er 42,9 milliarder kroner, eller 40,3 milliarder plus Navteqs likvide kapital.

Handlen skal godkendes af aktionærerne og forventes afsluttet i første kvartal 2008, siger Nokia.

GPS af strategisk betyding for Nokia

GPS-delen er vigtig for Nokia, der har denne funktion, som en væsentlig del af deres strategi.

Firmaet præsenterede den første mobile enhed med indbygget GPS, N95, i Europa og Asien tidligere på året, og forventes senere at tilbyde samme ydelser i billigere telefoner.

Nokia siger, at firmaet stadig vil servicere Navteq-kunder, så som hos MapQuest, mens de på samme tid vil tilbyde flere af deres egne lokationsbestemte tjenester.

Det omfatter tjenester, der gør det lettere at modtage trafik-meldinger, oplysninger om tankstationer og restauranter på mobiltelefonen.

"Købet af Navteq er muligvist et defensivt træk, der er gjort for at komme først til mølle," siger Chris Jones, der nævne Microsoft, Yahoo og Google som mulige opkøbere.

Alle tre, har øget deres korttjeneste-funktioner. Navteq giver også Nokia en ekstra indtjeningsmulighed, i en tid, hvor salgsprisen for deres telefoner falder. Firmaet er i færd med at udbygge deres spil og musik-tjenester.

"Den største indtjening i kort-tjenesterne er blevet snuppet af firmaer som TomTom og Garmin, men vi tror stadig, at der er mange penge at tjene," siger Andrew Jones.

Navteq har opgjort omsætningen til 1,058 milliarder kroner i andet kvartal 2007, hvilket er en stigning på 49 procent i forhold til sidste år. Fortjenesten i denne periode var 214 millioner kroner. Som sammenligning berettede Tele Atlas om en omsætning på 539 millioner kroner i samme periode, og en stigning på 21 procent - og, samtidigt et tab på 1,2 millioner euro.

Oversat af Bo Madsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere