Man ved, hvad man har, men ikke hvad man får.
Sådan er holdningen i mange kommuner, når det gælder at skifte TDC ud som leverandør af telefoni. Kun 10-15 procent af kommunerne har valgt at bruge andre leverandører.
Teleanalytiker Torben Rune fra virksomheden Netplan mener, at kommunerne kan hente store besparelser ved at købe telefoni fra andre leverandører gennem de aftaler, der er lavet af Statens og Kommunernes Indkøbsservice og statens aftale.
"I dag begynder man at bruge mobiltelefoner meget mere, og så begynder det for alvor at kunne betale sig," siger Torben Rune.
Ringe interesse
Netplan arrangerer i denne uge informationsmøder om aftalerne i både Århus og København. Men interessen har ikke været særlig stor, og Torben Rune undrer sig over, at kommunerne ikke er mere opmærksomme på de mulige fordele.
"Det er ikke givet, at man skal skifte. TDC har nogle fornuftige priser, men problemet er, at de fleste ikke engang har undersøgt, om de kan spare," siger Torben Rune.
Torben Rune fortæller, at der i dag ikke er den store forskel på de produkter, som teleselskaberne kan levere.
"Erfaringerne viser, at man skal forberede det godt, og det er ikke uproblematisk at skifte. Men stabiliteten og dækningsgraden er nogenlunde sammenlignelig mellem selskaberne," siger Torben Rune.
Helsingør shopper
I Helsingør Kommune, som har skiftet leverandør af telefoni flere gange, er den ansvarlige for telefonien, tele- og datatekniker Ole Breuch, ikke i tvivl om, at kommunerne kan hente penge på at skifte leverandør.
"Der er penge at spare ved det. I forhold til de tre store leverandører er der forskel på priserne," siger Ole Breusch.
Han fortæller, at det er et stort arbejde at skifte leverandør, blandt andet fordi Helsingør selv har udbudt opgaven, fordi de fælles aftaler fra Statens og Kommunernes Indkøbsservice, SKI, ikke passede helt til behovet.
"Vi er nok kommet dertil, at vi nu begynder at kigge på SKI, fordi det ser nemmere ud, hvis man går SKI-vejen," fortæller Ole Breusch.
Helsingør Kommune har nu Sonofon som leverandør af både mobil- og fastnettelefoni. Tidligere har kommunen haft Telia som leverandør til fastnettet. Og Ole Breusch mener ikke, at der er den store forskel på leverandørerne, når først skiftet er gennemført.
"Kvaliteten er den samme, og håndteringen er den samme, hvis der for eksempel er fejl," konstaterer Ole Breusch.