Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Virksomheder for sløve til at e-handle med hinanden

Mens almindelige danskere i stor stil handler via internettet, er der ikke meget gang i nethandlen mellem virksomheder.

Mens danskerne i almindelighed er flittige til at handle på nettet, står det anderledes sløjt til med virksomhedernes indbyrdes salg og køb af varer og tjenesteydelser via internettet.

Kun fire procent af omsætningen inden for business-to-business salg kommer direkte fra nethandel vurderer salgscheferne i en dansk undersøgelse, det såkaldte CSO Index 08, der er udarbejdet af Loyalty Group sammen med Business Danmark, Mercuri International og Microsoft Dynamics.

Skal være mennesker

E-handlen er kun marginalt forbedret siden 2007, og salgsafdelingerne er fortsat meget fokuserede på, at mennesker bør udføre salget.

Ifølge salgscheferne genereres 46 procent af omsætningen af sælgere i marken, mens sælgere på kontoret står for 19 procent af salget.

"Virksomhedernes vigtigste målsætning i 2008 er at effektivisere salget. De bør lægge salget af så mange stangvarer som muligt over på nettet. E-handel er godt til det lette salg af standardprodukter og suppleringsvarer. Omvendt egner det sig mindre til det mere komplekse salg, hvor køber og sælger i fællesskab arbejder sig frem mod unikke kundeløsninger," udtaler Flemming Dufke, administrerende direktør, konsulenthuset Mercuri International, i undersøgelsen.

En kundemagnet

Er virksomhederne sløve til at e-handle med hinanden, er de derimod blevet bedre til at bruge hjemmesider og e-mails til at skaffe nye kundeemner, som sælgerne kan følge op på.

Sidste år hentede 23 procent af virksomhederne kundeemner via web og e-mail. I dag er det tal steget til 29 procent, hvilket gør netmediet til en fuldgod kundemagnet for virksomhederne på linje med annoncer i aviser og blade, telemarketing og anbefalinger fra forhandlere.

"Decideret e-handel business to business er indtil videre ikke blevet, hvad man forventede år tilbage. Netmediet bruges overvejende som markedsføringskanal over for potentielle kunder, og mediet har endnu ikke forløst sit fulde potentiale," udtaler administrerende direktør i Loyalty Group, Mikkel Korntved.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere