Da Toshiba i februar kastede håndklædet og selskabets HD-DVD format i ringen, så det ud til, at Sonys HD-format blu-ray var klar til et alvorligt indtog i forbrugernes hjem.
Men det store blu-ray-gennembrud lader vente på sig, og både Sony og Samsung er begyndt at sælge Bluray-afspillere for godt tusind kroner på det amerikanske marked, som ellers for bare få uger siden måtte betale minimum det dobbelte for afspillere som Sonys BDP-S300 afspiller.
Salget af blu-ray diske halter også at droppe i USA.
Ifølge en undersøgelse fra Nielsen Media Research sidder DVD'en solidt på tronen med en markedsandel på 92 procent mod blu-rays otte procent.
Dermed er der temmelig langt op til at tage halvdelen af disc-markedet i løbet af 2008, som Sonys præsident Ryoji Chubachi ellers erklærede for at være realistisk tilbage i april.
Lader vente på sig i Danmark
Den danske befolkning er heller ikke løbet skrigende ind i elektronik-butikker og flået blu-ray afspillere ned fra hylderne.
Den manglende interesse har to årsager ifølge Elgigantens salgschef for radio og tv, Peter Martedal.
"På den ene side er der et rimelig begrænset udbud af blu-ray afspillere i Norden og på den anden side konkurrerer de mod PS3, som har en ganske habil blu-ray afspiller indbygget," forklarer han til Computerworld.
Peter Martedal siger, at interessen for blu-ray formatet blomstrede op i februar, da det havde vundet en af nutidens mest omtalte format-krige. Siden er der ikke sket så meget positivt.
"Man kan sige det på den måde, at salget ikke rigtig er kommet i gang endnu," fortæller Peter Martedal.
Han understreger, at Elgiganten derimod sælger godt af blu-ray diske, som er nogle få kroner dyrere end el-kædens DVD'er.
Elektronikkæden Expert melder om, at der så småt er begyndt at komme gang i salget, efter priserne er begyndt at falde.