Træls.
Andre ord kan vist ikke helt beskrive den oplevelse, som Silkeborg Kommune kom ud for mandag, efter kommunale it-medarbejdere i weekenden havde omlagt en masse servere og udskifte SAN'et (storage area network).
Efter weekendens arbejde var kommunens intranet til 7.500 medarbejdere nemlig forsvundet i forbindelse med udskiftningen af SAN'et, da en menneskelig forglemmelse satte backup-proceduren ud af spil.
"Vi er meget kede af uheldet, og vi beklager dybt," fortæller Silkeborgs Kommunes chef for økonomi- og it-staben Lisbeth Hansen til Computerworld.
Hun fortæller, at fejlen har afstedkommet mange og lange samtaler med medarbejderne omkring backup-proceduren, der simpelthen ikke må svigte på den måde.
"Vi taler rigtig meget om, hvordan den slags fejl kan undgås og der vil komme en ekstra gennemgang af vores interne procedurer. Sletningen af intranettet er jo ikke sket som følge af ond vilje," siger Lisbeth Hansen.
Har et spartansk intranet klar i næste uge
Kommunen kan desværre ikke genetablere intranettet på stående fod.
Men Lisbeth Hansen fortæller, at kommunen kan indsamle størstedelen af de tabte data, da det eksempelvis drejer sig om vejledninger til kommunens økonomisystem, politikker og generel information, der ligger spredt for alle vinde på de kommunale kontorer.
"I dag skal jeg have talt med diverse redaktører på afdelingerne, om hvor lang tid genskabelsen præcis vil tage, men jeg regner selv med, at vi er oppe med et intranet igen i løbet af et par uger," siger Lisbeth Hansen.
Hun fortæller samtidigt, at kommunen i løbet af i næste uge vil have et noget spartansk intranet oppe og køre.
Besværlig tid
Kommunens ordførende direktør Jann Hansen forklarer på kommunens hjemmeside, at uheldet nok vil betyde, at medarbejderne ikke kan finde arbejdspapirerne de sædvanlige steder mere.
Han skriver dog samtidig, at kommunens 88.000 borgere dog næppe vil kunne mærke forskel i servicen.
"Det er naturligvis både meget beklageligt og uheldigt, at vores intranet er forsvundet. Men det vigtigste for os er, at det ikke på nogen måde påvirker vores udadvendte arbejde, herunder at borgerne får den samme gode service", forklarer Jann Hansen på sitet.