Artikel top billede

Er Bings formål at få dig til at købe ting på nettet?

Er Bing specielt designet til at fokusere på søgeresultater, der får brugerne til at købe ting? Ja, lyder det fra kritikkerne. Njarh, lyder det fra Microsoft.

Computerworld News Service: Microsoft imødegår et blogindlæg af en fremtrædende blogger, der hævder, at virksomheden designede den første iteration af Bing specifikt til at hjælpe folk til at finde vare at købe online.

I en udtalelse via selskabets pr-firma, meddeler Microsoft, at selv om det er et stort fokus for Bing at hjælpe folk til at handle online, så er det kun et af fire fokusområder, som virksomheden havde i tankerne i juni, da den lancerede søgemaskinen, som er en moderniseret og omdøbt udgave af dens Live Search.

"Ved udgivelsen i juni fokuserede vi på fire nøgleområder, som folk bruger deres tid på, når de søger online," skriver Microsoft i udtalelsen, der blev udsendt på e-mail.

"Disse fire fokusområder er rejser, lokalt, sundhed og shopping."

En 'beslutningsmaskine'

Microsoft forsøgte på daværende tidspunkt at differentiere Bing fra konkurrenten Googles søgemaskine ved at kalde den en "beslutningsmaskine," der har det mål at hjælpe folk til at tage bedre beslutninger online.

Brugere af Bing har bemærket, at dens shopping- og rejse-sektioner - som hjælper folk til at finde produkter samt flybilletter og andre rejserelaterede ting - synes at levere nogle af de mest omfattende søgeresultater.

Microsofts kommentar kommer som svar på et blogindlæg på bloggen All About Microsoft af Mary Jo Foley.

Ifølge indlægget udviklede Microsoft i første omgang Bing, så søgemaskinen var finjusteret til søgninger, der involverede, at folk skulle foretage køb.

Som dokumentation citerer Foley et interview, som hun udførte med Frederick Savoye, som er senior director for Microsofts online audience business.

Her siger han, at selv om Microsoft har planer om at videreudvikle Bing i fremtiden, så er den første udgave fokuseret på at hjælpe folk til at få bedre resultater ved søgninger, der involverer pengeforbrug.

Fri fortolkning? Eller sagde han virkelig det?

Microsofts pr-firma reagerede ikke umiddelbart på en anmodning mandag om at tale med nogen i virksomheden om sagen.

Uofficielt antyder en repræsentant for pr-firmaet dog, at Foley "lavede sin egen fortolkning" af hendes samtale med Savoye.

Men man kan dog alligevel påpege, at to ud af de fire fokusområder for Bings første udgave - rejser og shopping - typisk handler om at bruge penge.

Så idéen om, at Microsoft havde dette som et overordnet tema for Bing, er faktisk ikke så langt ude.

Greg Sterling, stifter af Sterling Market Intelligence, siger dog, at hvis Microsoft faktisk designede Bing til generelt at optimere denne type resultater - hvilket Sterling tvivler på - så ville det være at appellere specifikt til online-annoncører.

Og det ville i sig selv være kortsynet, siger han.

Unøjagtig fremstilling

"Hvis Microsoft skaber en søgemaskine, der er designet til at appellere til annoncørerne, så er den eneste måde at gøre det på, at bygge et godt forbrugerprodukt, der tiltrækker og fastholder forbrugerne," mener Sterling.

"Derfor synes jeg, at det er unøjagtigt eller kun delvist nøjagtigt at fremstille det sådan der. Microsoft ved af erfaring og gennem konkurrence med Google, at de er nødt til at appellere til et bredt forbrugerpublikum. Og det er, hvad dette produkt har til hensigt være - en brugervenlig, bred forbruger-søgemaskine."

Han erkender alligevel, at Microsoft bestemt har gjort forbruger-køb til et større fokus for dens søgestrategi, særligt gennem Cashback-programmet, som virksomheden inden længe vil begynde at køre tv-reklamer for.

Cashback er Microsofts program, der giver online-handlende rabatter for ethvert køb, de foretager af produkter fundet gennem Bing.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere