Artikel top billede

Foto: Simon Knudsen/TDC.

TDC forventer 100.000 IP-tv-kunder i år

Interview: TDC forventer, at IP-tv bliver en af de store cash-cows i de næste par år. Men der er stadig langt til de franske tilstande med IP-tv over det hele, siger TDC's topchef.

Det stærkeste teleselskab i Europa målt på medarbejderstolthed, kundetilfredshed og indtjening.

Sådan lyder TDC's målsætning for de tre kommende år, hvor teleselskabet ser adskillige muligheder for at forbedre sin nuværende årlige vækst på indtjeningen, der lyder på 8,4 procent.

TDC's administrerende direktør Henrik Poulsen fortæller til Computerworld, at han vurderer, at TDC på nuværende tidspunkt tilhører en samlet top fem på de tre punkter.

Den danske telemastodont ser sin triple-play-løsning, Hometrio, med IP-tv, bredbånd og telefoni som en af selskabets væsentligste vækstlommer i de kommende år, hvor TDC alene i 2009 regner med at kunne sætte sig på godt 100.000 Hometrio-kunder ved udgangen af 2009.

Men samtidig erkender han også, at båndbredderne skal hæves, hvis kunderne virkelig skal være tilfredse med servicen.

"Vi kommer hele tiden til at skulle arbejde videre med vores infrastruktur. Vi har et stort kundepotentiale på de kunder, der ligger mellem 10 og 20 megabit per sekund. Derfor udbygger vi hele tiden vores kobberinfrastruktur," fortæller Henrik Poulsen.

Fiberredning til kunderne

Hvis en kunde vil se IP-tv på to forskellige fjernsyn i HD-kvalitet, får de dog et problem, hvis de har en 10 megabit-forbindelse. Den problemstilling er Henrik Poulsen på omgangshøjde med.

Han peger forsigtigt på, at åbningen af selskabets fibernet vil kunne booste båndbredderne yderligere, men det vil ikke ske i løbet af weekenden.

"Vi kan gøre kobberet hurtigere ved at skyde fiberen tættere og tættere på hjemmet. Alle vores 1.200 centraler er forsynet med fiber. Det næste skridt vil være at skyde mikro-centraler tættere på de enkelte kunder," forklarer Henrik Poulsen.

"Vores fiberudrulningsstrategi går ud på, at afstanden fra kunden til centralen i kobberet bliver mindre og mindre. På den måde rykker fiberen hele tiden længere ud," fortsætter han.

Mangler fiberprodukter

Henrik Poulsen understreger, at TDC på nuværende tidspunkt dog ikke anser behovet for at være meget højere end 10 megabit for størstedelen af kunderne.

"Det er dog klart, at den grænse vil rykke sig over tid, og kobberinfrastruktur vil også hele tiden blive hurtigere og hurtigere," siger han og henviser til, at datterselskabet Fullrate for to uger siden rullede 40 megabit-forbindelser ud til kunderne.

TDC har på nuværende tidspunkt forbundet fiber direkte ud til 200.000 kunder, uden de dog kan bruge det til så meget.

"Lige nu mangler vi de konkrete fiberprodukter, men det er noget, vi hele tiden arbejder med," siger Henrik Poulsen.

Langt til Frankrig

De danske triple-play-tilstande er langt fra det franske, hvor omkring en tredjedel af befolkningen har triple-play med interaktivt IP-tv.

Henrik Poulsen ser ikke, at Danmark vil undergå samme forvandling i de første mange år, fordi kabeloperatørerne i form af TDC-selskabet YouSee og Telia Stofa samt en lang række private antenneforeninger sidder benhårdt på tv-markedet.

"Man er nødt til at se på landets infrastruktur-historie for at forstå, hvorfor IP-tv og bundlede produkter ikke når samme vækstrater, som teleselskaberne i Frankrig har haft," lyder det fra Henrik Poulsen.

TDC-topchefen forventer, at satellit-tv vil blive det første offer i den kommende digitale tv-krig.

Læs mere om IP-tv i dagens trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere