Det går forrygende godt, hvis man spørger til DR’s satsning på DAB-radio. I de første seks måneder af 2006 er der solgt omkring 60.000 DAB-radioer, og der arbejdes ivrigt på at opstille ti nye digitale sendere.
I alt har cirka 590.000 danskere en digital radio i deres husstand, og de kan lytte til DR’s 16 digitale radiokanaler og den ene kommercielle kanal, som sendes via DAB.
Det går altså rigtig godt med DAB ifølge DR.
Men så sent som mandag kunne dagbladet Politiken berette, at DAB-radioen ikke er mange år fra en begravelse. Ifølge radioeksperten Stig Hartvig Nielsen kan DAB meget vel være en død teknologi om fem år, og vi risikerer at skulle udskifte vores nyindkøbte radioer.
I Europa er det kun England og Danmark, som har taget DAB til sig, mens lande som Frankrig og Finland har valgt at droppe teknologien. Samtidig er den øvrige europæiske opbakning til DAB meget sparsom.
Desuden skulle afløseren for DAB allerede stå klar i kulissen, og den hedder DMB, der foruden radio kan sende levende billeder til eksempelvis en mobiltelefon.
Trods de dyste udsigter vil DAB-sendenettet blive yderligere udbygget i Danmark, og hele landet skulle i foråret 2007 være i stand til at lytte til digital radio, hvis man har købt en DAB-radio.