Hvis du får lyst til at købe et produkt, lige efter du igen har åbnet en irriterende spam-mail, så kan du være blevet manipuleret uden at vide det.
Ifølge sikkerhedsfirmaet Panda Software er spam-mail nemlig blevet langt mere avancerede end tidligere, og de udnytter smarte reklameteknikker.
Umiddelbart kan en spam-mail ligne sig selv med et tilbud om at købe varer online. Mens et billede i mailen ser statisk ud, så blinker det i virkeligheden ordet "køb" i max 40 millisekunde og enkelte gange ned til kun 10 millisekunder.
Selv om modtageren ikke bevidst ser "købs-budskabet", kan underbevidstheden opfatte og huske beskeden, og det kan påvirke modtageren.
- Det er første gang, vi har sporet en internettrussel, som bruger underbevidsthedsteknikker. Selv om den pågældende spam-besked er knap så sofistikeret i sin teknik, kan vi fremover desværre nok forvente flere og mere spidsfindige angreb, der benytter disse underbevidsthedsteknikker! Brugen af disse teknikker er ikke så udbredt på internettet endnu, men det er et udtryk for, at cyber-kriminelle hele tiden prøver at introducere nye metoder til at øge effektiviteten af deres angreb, fortæller Joachim Dresner, administrerende direktør i Panda Software Danmark, i en pressemeddelelse.
Ideen om at manipulere underbevidstheden ved at bruge budskaber, som blinker hurtigt, er langtfra ny. Den er især blevet brugt effektivt i reklamefilm. Men også under præsidentvalget i USA i år 2000, blev den anvendt. Her stod republikanerne bag en tv-reklame, hvor demokraternes slogan blev vist. Det hed "Bureaucrats decide", men i den 30 sekunder lange reklamefilm, blev en del af ordet, "rats" (rotter, red.), fremhævet med stor rød skrift i et splitsekund, lige inden hele sloganet blev vist.
Det førte til en ophedet politisk debat i USA.