Avatar billede kurtba Ekspert
11. august 2016 - 22:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Afspille vob og mkv filer på ipad

En bekendt har købt en Seagate Wireless harddisk, som jo er vældig smart og laver sit eget netværk, hvor man så bl.a. kan tilgå den og streame til 3 enheder på en gang.
Han vil så lægge sine film ind på den, men de er alle originale med vob eller i mkv formatet, og dem kan Ipad ikke umiddelbart afspille.
Jeg prøvede så at installere VLC, men den kunne heller ikke.
Nogen som kender gratis apps, som kan det - og som også understøtter hvis der er undertekster på.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. august 2016 - 22:54 #1
Jeg tror, du kan installere app'en Plex lægge filerne på dén Plex-server, du sætter op samtidig med, du registrerer dig i appen. Men det ville være bedre, hvis du kunne få det til at spille i VLC, da Plex mig bekendt ikke understøtter de smarte funktioner (valgbare undertekster, ekstra lydspor og kapitler) i MKV-filer.

VOB er det samme som MPG (MPEG-2), så du kan faktisk bare prøve at ændre extension'en på filerne. Men jeg er faktisk ikke sikker på, at formatet understøttes i iOS længere.

MKV (Matroska) er et herligt containerformat, men det kan jo indeholde lidt af hvert. Hvis du har en rigtig computer i nærheden, kan du se, hvilke formater, filen indeholder, hvis du afspiller den i VLC? Hvis det er H.264/MPEG4, er alt godt.

Med lidt held kan du slippe for at konvertere selve videoen og bare skifte containerformat til MP4. Det kan du hurtigt gøre (og du kan også konvertere, hvis det bliver nødvendigt) med XMedia Recode.

Apple er desværre nogle grimme skadedyr, når det handler om understøttelse af åbne standarder inden for lyd og video. Matroska understøttes på alle andre platforme end iOS, og videokonvertering væk fra MKV til det mere handicappede MP4 format bør altid være sidste udvej, da det både forringer kvaliteten og tager tid.
Avatar billede Morten Riis Juniormester
12. august 2016 - 13:02 #2
Jeg bruger Infuse Pro på AppleTV til at afspille film fra netværksHD... Det findes også til iPad så det var måske et kig værd.

Ingen medie server setup, den arbejder direkte på netværksHD og æder de fleste formater.
Avatar billede eurositi Ekspert
12. august 2016 - 17:35 #3
Dolby har patenteret lydformaterne AC-3 og DTS (softwarepatenter, som kan forlænges i op til 20 år er tilladt ifølge amerikansk lovgivning, men anerkendes ikke i EU), som typisk findes på DVD- og Blu-ray film.
Da iTunes ikke tillader software, som omgår disse patenter - heller ikke, selv om der er tale om ikke-kommerciel open source software - har VideoLAN (udviklerteamet som laver VLC) været nødt til at fjerne understøttelsen af disse patenterede formater fra deres VLC app til iOS.
Dét er sandsynligvis forklaringen på, at du ikke kan afspllle MKV-filen (eller ikke kan høre lyden) på din iPad.

InFuse betaler denne licens (men appen er vist heller ikke gratis). Derfor er det nok den bedste løsning, hvis du vil undgå at konvertere lyden til et dårligere format.

MKV er det eneste filformat, som understøtter alle typer af lyd og video.
Avatar billede kurtba Ekspert
12. august 2016 - 22:49 #4
#1 - jeg kan ikke flytte filerne til en plex server, da hele ideen jo er, at hans børn alle skal streame fra harddisken samtidig.
Jeg har nu prøvet at installere Infuse Pro på min egen ipad, men umiddelbart giver det ikke et tilfredsstillende resultat. Lyden er god nok i både mkv og i vob filerne, men teksterne kniber det noget med. Når jeg afspiller vob filerne kan den ikke finde nogen undertekster. Jeg har prøvet at konvertere nogle mkv og vob til mp4, men har heller ikke her fundet en sikker metode til at få tekster til at virke.
Men der må eksperimenteres lidt mere, og da flere børn skal streame på en gang skal det også være så let at tilgå som muligt. Der er det jo lidt problematisk at en alm. film i vob formatet jo altid består af flere vob filer, og der kan jeg ikke finde en funktion, som automatisk gør at den tager dem alle i rækkefølge.
Så det ender formentlig med, at han må lære at konvertere alligevel og så finde en let og skudsikker metode, hvor man kan få teksterne med over.
Tak for indlæggene.
Avatar billede eurositi Ekspert
13. august 2016 - 00:53 #5
Når du skriver, at "det kniber med underteksterne", hvad mener du så helt præcist? Registreres de slet ikke, eller vises de kun delvist korrekt?

VOB-filer er som sagt helt almindelige MPEG2-filer. Af hensyn til fortidens tekniske begrænsninger ift. filstørrelser, er de aldrig større end 1 gb, hvilket betyder, at en spillefilm på en DVD altid består af flere filer.
Normalt vil man derfor aldrig benytte dem uden for dén DVD, de oprindelig kommer fra. I stedet vil man bruge et program som MakeMKV til at kopiere dem ud i én samlet (MKV) fil komplet med integrerede, valgbare undertekster osv.

Men hvis du ikke har mulighed for at gøre dét, bør du svejse filerne sammen f.eks. med AVIdemux (Se hjælp hér: http://forum.videohelp.com/threads/337246-how-to-join-files-in-Avidemux).

Kan du ikke give lidt flere oplysninger om indholdet i MKV-filen?
- Hvilket videoformat?
- Hvilket lydformat?
- Ligger underteksterne inde i MKV-filen, eller ligger de som en separat SRT-fil?
Avatar billede kurtba Ekspert
14. august 2016 - 21:05 #6
Jeg skal lige have fat i nogle flere film fra ham. Jeg har en ide om, at de mkv filer han har ikke alle er konverteret på samme måde.
Dernæst må jeg lige lave nogle flere forsøg med at konvertere - selv om hele ideen var, at de bare skulle lægges ind.
Men det kommer han nok til at ændre på, da det som anført er børn, som skal streame fra den, og det vil så bl.a. betyde, at alm. dvd film, som jo består af flere vob filer, skal konverteres så de ligger i en fil og med undertekst.
Nu må jeg så lige prøve lidt forskellige konvertere og herunder vil jeg så også prøve med makemkv.
Jeg vender tilbage, når jeg har fået prøvet det nødvendige.
Avatar billede kurtba Ekspert
16. august 2016 - 23:20 #7
Jeg har nu fået nogle mkv filer fra ham, og det er lidt forskelligt, hvordan de er lavet.
Det ser ud til, at vlc og infuse pro kan afspille det meste. VLC ser faktisk ud til at gøre det bedst.
Generelt er underteksterne inde i mkv filen og ligger ikke separat som srt fil.
Jeg har konverteret nogle dvd film med forskellige konvertere, og det ser ud til, at MakeMKV gør det bedst. Umiddelbart får den altid underteksterne med - og da den samtidig er hurtigst, må det blive den, som jeg anbefaler at han bruger.
Så umiddelbart lukker jeg den her, idet han så selv må rode videre med det.
Alm. videofilm slipper han så ikke for at konvertere, hvis han vil have noget, som er let at gå til for ungerne.
Tak for indsparkene.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. august 2016 - 22:05 #8
MakeMKV tager en 1:1 kopi af originalfilmen på DVD'en. Det går selvsagt hurtigt, fordi intet ændres, men der skal bruges et andet program til at komprimere filmen bagefter, hvis du synes, det fylder for meget. Jeg er hér meget glad for XMedia Recode (http://www.xmedia-recode.de/en/download.html). Det kan endnu mere end Handbrake (http://handbrake.fr), selv om det ligner det en del.
Sæt videokompressionen til standardindstillingen på 20. Sæt lydformatet til noget, som er understøttet i det (lidt fesne) Apple-univers, f.eks. AAC og MP4.

Tip: Til langtidsbevaring vil jeg anbefale, at man beholder MKV-filen, hvor du ikke behøver at forringe lydkvaliteten.
Ekstra tip: XMedia Recode giver mulighed for at kopiere lydsporet tabsfrit, selv om du komprimerer videosporet for at spare plads.