Avatar billede Gabi Praktikant
05. maj 2024 - 12:42 Der er 5 kommentarer

pc hakker og lagger

Hejsa
Fortiden er min computer begyndt at hakke og lagge på skærm og lyd. Jeg bruger min pc meget hyppigt og typisk til arbejde, så jeg ved ikke om det er pga. jeg bruger den for ofte, eller om det er batteriet der driller, da pc'en hakker mere når jeg bruger opladestikket.

Jeg har genstartet drivere, slettet data, renset pc'en. Men der er ikke sket en eneste forskel, så jeg undrer mig om det er hardwaren der ikke fungerer.

ps. jeg har haft computeren i to år, og modellen er rimelig ny. så den kan ikke være gammel.

Håber nogen kan hjælpe :-)

Vh Gabi
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2024 - 12:50 #1
Hej Gabi og velkommen til Eksperten.
Oplys hvilket system den kører.
Oplys pc mærke og model nummer.
Så bliver det måske lidt nemmere at hjælpe dig :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2024 - 12:51 #2
Du skriver "genstartet" drivere. Betyder det du har været i enhedshåndtering og slettet enhed der og genstartet pc for at geninstallere drivere på ny?
Avatar billede poko1 Ekspert
05. maj 2024 - 14:06 #3
Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow

x
Kopier alle kommandoerne og sæt dem ind.
Det tager gennemsnitlig 5-20 Minutter.
Når jeg kører dem på min SSD Disk ”Noget Længere på en HDD”
Avatar billede poko1 Ekspert
05. maj 2024 - 20:05 #4
Hvis den ikke går i gang når den når til sfc /scannow Så tryk på enter!
Her ser du en færdig Scanning.
https://ibb.co/swSsvkT
Avatar billede PAD-dataservice Juniormester
06. maj 2024 - 21:17 #5
Som andre skriver så kan det være en gode ide at køre sfc - der skanner og reparerer systemfiler. - men jeg kan ikke lige gennemskue udfra det du skriver, om du har forsøgt en resintallation af windows - ellers kunne det være en ide.

Umiddelbart lyder det nu mere som en hardware-fejl. Jeg ville prøve at køre en CHKDSK /F /R på din harddisk https://kb.acronis.com/content/72322?ckattempt=1 (husk selvfølgelig at tage eb backup af vigtige filer inden ;) Det vil checke alle sektorer på harddisken. Hvis der er fejl, så bør du udskifte den (selvom den reparerer dem, så er det en indikation på at den ikke holder længe endnu)

Men ellers er du nok nødt til at komme med lidt flere oplysninger, hvis ikke det bare skal være skud i tågen: :Er det noget du oplever allerede når du starter maskinen op, eller kommer det først når du bruger nogle specielle programmer? Hvad har du installeret på den? Bliver den specielt varm/ kører blæseren selv når den ikke belastes?
Har du kikket i Windows event viewer https://learn.microsoft.com/en-us/shows/inside/event-viewer ifht omd er er registreret fejl på de tidspunkter, hvor du oplever at den hakker i det?