Avatar billede goglov Seniormester
04. oktober 2016 - 19:33 Der er 8 kommentarer

Lækker ny USB nøgle opgav ævret.

Hvordan får jeg formateret nøglen til NTFS eller i værste fald tilbage til  exFAT
Jeg fandt en usb nøgle 2T v.3.0 og begyndte at fylde ting på den. Dog viste det sig at der var visse filer den ikke accepterede.
Grunden var tilsyneladende at den var formateret i FAT32 .
Derfor gik jeg i gang med at omformatere den til NTFS.
Det kunne den ikke lide og jeg fik en fejlmelding om at "Formateringen blev ikke fuldført"
Og nu kan jeg se at filsystemet er RAW. Noget jeg ikke kan bruge til noget.
Kan jeg gøre noget eller er den bare tabt ?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2016 - 20:02 #1
Nogle bruger diskpart til at formatere med.
Jeg har dog selv valgt et program da det kan flere ting med et større overblik:
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Formoder du ikke vil passe på det der er på?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. oktober 2016 - 22:58 #2
Du burde kunne omformatere den i Disk manageren Uden problemer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2016 - 00:13 #3
Hvad mener du med: "jeg fandt en ..." ?

FAT32 kan ikke indeholde store filer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. oktober 2016 - 09:13 #4
Hvis du, efter formatteringen, fortsat har problemer, så husk at visse USB-sticks er "falske". De er langt mindre sticks, der er manipuleret til at tro, de er større. Men når du har skrevet den egentlige mængde data (eks. 8GB), overskrives data blot forfra med "resten" af den data du forsøger at kopiere ned - d.v.s. kun de nyeste filer er intakte.
Problemet er at man fortsat kan se den fulde mængde filer i filoversigten, så man fortsat tror den virker - men at filerne blot er korrupte.

Hvad koster en 2T stick? - og hvor i alverden køber man sådan en? - så vidt jeg kan se, er den største jeg kan finde på 1TB, og koster mere end jeg vil gi´ :-) (http://www.edbpriser.dk/usb-stick/kingston-datatraveler-hyperx-predator-1-tb-id-7496761.aspx )
Avatar billede goglov Seniormester
05. oktober 2016 - 18:52 #5
Til 220661
Jeg har forsøgt at følge dit link men ender med:
MiniTool Power Data Recovery Free 7.0
Og det kan jeg jo ikke bruge til noget i denne sammenhæng.

Til 220661
Jeg har forsøgt at følge dit link men ender med:
MiniTool Power Data Recovery Free 7.0
Og det kan jeg jo ikke bruge til noget i denne sammenhæng.

Til Ole Madsen
>Hvad koster en 2T stick? - og hvor i alverden køber man sådan en? <
De købes hos wish.com.
Det koster såmænd kr. 54 kr og med transport 72 kr. så er det også sendt fra Kina. Men man får åbenbart hvad man betaler for.
Det jeg nåede at teste var at den tilsyneladende gemte 93 GB "næsten" korrekt. Der var kun 2 fejl og det var filer der var for store til fat32 systemet. Jeg ved altså IKKE om der faktisk er 2T plads når man holder sig til fat32.
Men min nysgerrighed var så stor, da jeg hørte om denne importmulighed at jeg nok kunne ofre under 100 kr. på et forsøg.
Det interessante er at dimserne muligvis kan bruges til et eller andet der kræver mindre filelængder?
Derfor er jeg interesseret i at få genetableret dimsens muligheder, hvis det kan lade sig gøre ;-)
Man kunne jo gætte på at det var en fejlproduktion af 2T stick der blev solgt med ukendte, men begrænsede muligheder ;-)

Til poko1
Det er det jeg har prøvet og resultatet er: RAW
Jeg vil have den tilbage på fat32 og allerhelst på NTFS. For tænk om man kunne få en billig dims der faktisk kunne bruges til noget ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2016 - 23:33 #6
Hvordan det ???
Så må du ikke trykke på den grønne download knap der kommer på siden.
Prøv dette :
http://www.partitionwizard.com/download/pwfree91.exe
Skulle gerne downloade Partition free
Avatar billede goglov Seniormester
06. oktober 2016 - 20:35 #7
Tak til 220661

Er der nogen der har et forslag til hvordan man bedst tester for størrelse af USB
Jeg tænker mig at forslaget tager højde for at jeg skal kunne se om de samme filer bliver skrevet ind flere gange?
Er der også nogen, der for nysgerrighedens skyld, kan forklare hvorfor netop fat32 er valgt som standard. Er det noget med allokeringen ?

Da jeg begyndte at "masere" usb'en med Mini Tool Partition Wizard Free vågnede Windows til dåd.  Med en opfordring til at formatere H: (usb dimsen) først forsøgte jeg at formatere til NTFS (ekspres formatering) hvilket, som ventet gav en fejlmelding: "Formateringen blev ikke fuldført"
Men så indstillede jeg dimsen til exFAT og fluks lykkedes formateringen.
Så nu har jeg en usbørge der er som den altid har været og på hele 2 T.
Nu mangler jeg bare at teste om dimsen rent faktisk kan indeholde 2T ?

Hvor ville det dog være yndigt om man kan bruge en sådan usbørge til noget fornuftigt?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2016 - 21:01 #8
Velbekomme.
Alle de usb pinde jeg har købt har fra producentens side været formateret i fat 32.
Mit bud på formateringen vil være at med fat 32 vil den kunne bruges både i Windows, men også på Mac. Har ikke anden forklaring.
Fat 32 er i øvrigt på langt de fleste fladskærme den formatering der skal bruges hvis tv har optage funktion og usb port bagpå.
Men jeg vil synes det er overkill at have så stor en usb pind til dette formål.