Avatar billede Dittelit Juniormester
25. april 2024 - 14:48 Der er 6 kommentarer

skanner

Hej Eksperter. Jeg har en helt ny Lenovo laptop, og en helt ny skanner Canon lide 400. Men skanneren bliver hele tiden "smidt af". Jeg Har tjekket kablet mm.  Kan nogen forklare mig hvad der går galt?
mvh Dittelit
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. april 2024 - 15:01 #1
Jeg kan desværre ikke hjælpe, men kan supplere med at min LiDE 400 ikke ville køres op på min Windows 11 - den nægtede simpelthen at installere driveren...

Jeg forsøgte på en gammel Windows 7 maskine - her kørte det forrygende, så nu bruger jeg den dér...

Prøv evt med den nyeste software: https://www.canon.dk/support/consumer/products/scanners/canoscan/lide-series/canoscan-lide-400.html?type=drivers&os=Windows%2011
Avatar billede poko1 Ekspert
25. april 2024 - 15:11 #2
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
25. april 2024 - 16:07 #3
Havde en LiDE 400, og havde samme problem. Det viste sig at være USB-porten, som ikke kunne levere strøm nok (min. 5V @4.5W ~= 1A) 1 Amp er ikke meget, men nok til at scanneren hoppede af - Min løsning: USB-Hub som havde egen strømforsyning, og dermed leverede strøm til scanner. Hub var så forbundet til min computer, og derved var det kun data den forbindelse skulle håndtere.
Går ud fra at du bruger original-kablerne, og at de er ok, for dårlige kabler kan sagtens være problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2024 - 16:51 #4
Har du prøvet at skifte den usb port du bruger til scanneren?
Der kan være forskel på hvor meget spænding der er i de forskellige porte.
Jeg har på min computer i enhedshåndteringen slået fra i strømstyring på usb porte at Windows må lukke for enhederne.
I Windows strømstyring har jeg for usb på strømstyringsplan deaktiveret selektiv afbrydelse af usb. Måske det også kan hjælpe på at den ikke kobles fra.
Man kan også købe usb stik med dobbelt usb i den ene ende man sætter i pc. Her vil den så få strøm fra 2 porte og sende data gennem den ene port.
Avatar billede thov Forsker
25. april 2024 - 19:49 #5
Mærkeligt ?
Samme scanner med Lenovo laptop, fejlede i forgårs ved at gå i stå
midtvejs i scanningen.
Ny driver: win-lide400-1_1-n_mcd(1), forskellige USB-porte, USB oplader med 2,5A
o.s.v. - Helt som andre gode mennesker foreslår, virkede tilsyneladende ikke.
Ved sidste sammenkobling, som ved den der fejlede, kørte den igen.
Scanneren er nok blevet forskrækket, eller også har jeg vendt USB-c stikket og
fået bedre kontakt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. april 2024 - 20:03 #6
Brug om muligt en USB3 port - . den standard skal kunne give nok strøm. USB3 porte er typisk blå i stikket. Den nyere standard USB-C burde også du.