Avatar billede Slettet bruger
01. december 2016 - 18:35 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Ombytning af SSD.

Jeg har en Asus  SSD bærbar med pre installeret windows 10 som der allerede er problemer med. Jeg vil derfor prøve at  lægge en anden SSD med windows 8.1 ind i stedet.
Den SSD som lå i computeren heder SKhynix  512GB  (har aldrig hørt om den)
Den jeg nu har lagt i, er en Samsung evo 250GB.
Problemet er, at der ikke kan bootes på den. Den startede op i bios, og uanset hvad jeg prøver, ender jeg i bios igen.
I bios under Boot  er der kun mulighed for at ændre Fast boot.
Boot configuration og Launch CMS kan ikke ændres.
Har prøvet alle F-knapperne under boot. Så nu aner jeg ikke, hvordan jeg kommer videre.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2016 - 18:50 #1
Ps. SSD disken er fundet, og står som Sata 0.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. december 2016 - 19:52 #2
Hvis du trykker på ESC. under opstart får du så Boot Menageren?
Avatar billede INK Ekspert
01. december 2016 - 20:05 #3
Undskyld jeg spørger dumt. Har du formateret SDD med et USB-SATA kabel? (Med den gamle disk kørende)
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2016 - 20:09 #4
Tak, du har ret.
Desværre fik jeg kun mulighed for at gå i Setup.
Det er da mærkeligt når disken ses i bios.
Når jeg sætter den originale disk i, så kører det som det skal.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2016 - 20:13 #5
#3 jeg forstår ikke spørgsmålet. Det er en disk jeg tog fra en anden computer.
Den har installeret windows 8.1 og kører fint i computer jeg tog den fra.
Avatar billede INK Ekspert
01. december 2016 - 20:25 #6
#5, Det vidste jeg ikke. Troede det var en ny installation.
Men er licensen for en Windows 8.1 ikke tilknyttet til den oprindelige maskine? Ellers kunne du jo bare klone en harddisk og sætte i en ny maskine uden at købe licens?
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2016 - 20:36 #7
Ja jeg har også tænkt på, at det nok er 8.1 installationen som ikke kan accepteres,
Men jeg ventede en pop up eller andet, som sagde, at den går ikke.
På den anden computer, hvor der har været en opgradering til W10, kan jeg frit skifte med en anden disk med 8.1. Men det er selvfølgelig noget andet, når den ikke er født med W10.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2016 - 21:01 #8
Opgiver, tror ink har ret, problemet er nok windows 8.1.
Og poko1 løste problemet med at komme i Bootmanager, så jeg kunne se, at der ikke kunne bootes fra Samsung.
Så tak til jer begge :-)