Avatar billede nfssister Forsker
03. december 2016 - 11:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kopier rigtig mange musik cd og evt. film DVD'er

Hej, jeg leder med lys og lygte efter en boks hvor jeg kan proppe f.eks. 10 eller flere cd'er/dvd'er i og så kan jeg kopier enten på en gang eller lave en rutine hvor jeg kan læse musik cd'er eller film DVD'er på PC'en. f.eks. via iTunes.

Jeg har en del kunder der gerne vil have læst hele deres samlinger ind på deres BeoMaster 5.

Men hver gang jeg søger copy tower eller lign. så er det duplicator. og jeg skal ikke have dem ud på skiver, de skal læses ind på PC'en
Avatar billede nfssister Forsker
03. december 2016 - 11:40 #1
Inden folk går amok i at råbe pirat kopiering osv. der er intet ulovligt i det. Kunden er oplyst om det skal være CD'er der IKKE har kopibeskyttelse, og det er kun til kundens eget brug.
Avatar billede eurositi Ekspert
03. december 2016 - 12:46 #2
MakeMKV kan kopiere DVD og Blu-ray video til tabsfrie videofiler. Hvis du tilslutter f.eks. 5 optiske drev til den samme computer, starter du bare 5 instanser af MakeMKV programmet. Hvert program skal du angive følgende under indstillinger:
Preferences->IO->Ask For Single Drive Mode.

Mht. CD'er, skriver, du "rigtig mange". I så fald bliver det ulideligt at sidde og gøre det manuelt. Faldt over dette stykke Primera Disc Publisher Pro Xi2
- Og her er en vejledning, hvor den er brugt sammen med programmet dBpowerAMP: http://www.alphr.com/realworld/362734/the-rapid-way-to-rip-a-cd-collection/page/0/1
- Det lyder som om, det er den smarteste løsning. Forfatteren beskriver, hvordan han har fået maskineriet til at outputte til harddisk i stedet for nye skiver.

Hvis dine kunder er fans af iTunes (ikke optimalt), kan denne debattråd måske hjælpe:
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/8749-how-to-rip-massive-cd-collection-to-itunes-unattended/
Avatar billede nfssister Forsker
03. december 2016 - 13:25 #3
Du er inde på noget af det helt rigtige, og jeg behøver ikke engang at bruge dBpowerAMP, da Primera allerede kan rippe cd'er og dvd'er. Den er dog udgået den model, men har fundet en der kan det samme på deres side med bluray også. Dog rammer den lidt min smertegrænse mht prisen. Er pt. 3 kunder med samlet 800 cd'er med musik.

Har så personligt 2100 DVD'er jeg gerne vil have ind :)

Hvad er søgeordet for disse enheder ?
for jeg får kun brændertårne, det vil siges, 1 cd ind, og så kommer der 1-10 brændte skiver ud. og det er ikke lige det jeg skal :)
Avatar billede eurositi Ekspert
03. december 2016 - 15:55 #4
Batch ripping + CD/DVD ... er sikkert gode søgeord :)

Hvad med denne Nimbie Autoloader?
http://www.acronova.com/product/auto-cd-dvd-publisher-ripper-lightscribe-nimbie-usb-nb11/2/buy.html

dBpowerAMP's beskrivelse af deres batch ripping funktion:
https://www.dbpoweramp.com/batch-ripper.htm

Vær lige obs på, om output-filerne også skal indeholde kunstneriske metadata (oplysninger om kunstner, genre, albumtitel osv.). I så fald skal du bede programmet om at hente metadataoplysninger fra CDDB og hvad de stor musikdatabaser ellers hedder. Men jeg tror ikke, at disse oplysninger bare kan tilføjes automatisk af programmet - typisk fordi kommercielle musikCD'ers albumindhold er lidt forskelligt afhængigt af, hvilke lande de er udgivet i.
Under alle omstændigheder er det noget, som kan gøres senere.

Hvis du har en computer med flere optiske drev, kan du jo egentlig allerede nu teste ripping af to DVD'er samtidigt med MakeMKV: https://www.makemkv.com/

MakeMKV tager en tabsfri kopi af indholdet og lagrer det som en (eller flere, hvis der er ekstramateriale eller flere videoer på DVD'en), MKV-filer på harddisken. Det tager typisk 5-15 minutter pr. DVD.
Hvis der er tale om film med lyd i høj kvalitet (DTS, Dolby surround), vil jeg helt klart anbefale, at du leverer indholdet som MKV-fil(er) og ikke forsøger at konvertere det til MP4 eller lignende. Det vil forringe kvaliteten.
Avatar billede puren Ekspert
03. december 2016 - 15:57 #5
Det er ikke så kompliceret... En computer med en masse optiske drev og en lørdag

1 cd i flac fylder Ca 1 GB

Hvad angår dvd'er er det en helt anden side... 1 fylder Ca 9 GB  så 2100 dvd'er er 18900 GB.. Så begynder det at blive dyrt i disk space for der skal jo noget redundans til også
Avatar billede eurositi Ekspert
03. december 2016 - 16:12 #6
Et par små korrektioner:
1 CD i FLAC format fylder typisk omkring 0,5 gb

DVD-spillefilm fylder typisk omkring 7-8 gb.
Da alt "skramlet" på DVD'en ikke nødvendigvis behøver at blive kopieret med over i MKV-filen, lander pladsforbruget nok på cirka 6-7 gb pr. DVD-film.

Blu-ray film fylder i sagens natur mere.
Avatar billede nfssister Forsker
03. december 2016 - 23:07 #7
Jeg er blevet lidt forelsket i den her:
http://store.acronova.com/bluray-dvd-disc-autoloader-nimbie-usb-plus.html
De kan dog ikke sende til Danmark, og det eneste forhandler jeg kan finde i Danmark, har den ikke på lager.

Det med filmene kigger jeg på en dag når jeg har brækket begge ben, er 2 onsdage i en uge og solskin i Danmark.
Lige pt. er det de kunderelateret opgaver jeg er interesseret i :)
Avatar billede nfssister Forsker
03. december 2016 - 23:10 #8
Puren, det er skam lidt kompliceret. Har ikke mange timer at gøre godt med da jeg har meget travlt arbejdsmæssigt. Men med sådan en laban som ovenfor, så kan jeg smide 100 skiver i, og så klarer den resten selv.

Hvis jeg manuelt skal smide alle de skiver i, så kommer jeg til at lige en der har presset bumser hele dagen i pegefingeren :P
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2016 - 11:37 #9
Avatar billede nfssister Forsker
04. december 2016 - 12:30 #10
Tak Sidwave, men det er netop dem jeg falder over hele tiden. Jeg kan læse mig til at de IKKE er understøttet til at kopier på en gang fra alle drev på en gang, og dem som så kan via små omveje, har stor chance for fejl skriver folk rundt omkring på nettet. Jeg er nødt til at have en der læser 1 skive ad gangen, men både kan læse CD, DVD og BR.

Plus prisen skal være så lav så mulig (selvfølgelig ! ;) ) - Men 6000-7000 kr kan gå, da jeg vil bruge den til mere end bare de 3 kunde opgaver jeg har pt.

Og hvad jeg kan læse mig til, så kan BR rip gøres med 12x speed via USB 3.0 (12min med 4x speed til 12x speed på 4 min.) så det kan mærkes med 400 BR skiver og 2100 DVD'er og indtil videre med kunderne 740 CD'er :)

Men kom meget gerne med flere input, jeg skal ikke replikere noget ud på medier, så jeg har ikke brug for den kan printe og brænde i stakkevis :)