AOL: "Vi har et stort fucking problem"

Det amerikanske internet-firma AOL erkender, at det lige nu er i store problemer. Selv et meget skuffende kvartals-regnskab kan dog ikke få topchefen ud af fatning.

Artikel top billede

Den engang så store internet-virksomhed AOL (America Online) har ifølge eget udsagn et stort problem i modsætning til eksempelvis Yahoo, der ikke vil indrømme sin benhårde kamp med at hive reklamemillionerne ombord på skuden til de tidligere så velbjærgede aktionærer.

Det mener AOL's chef for mobil-og internetforretningen, Brad Garlinghouse, som også har siddet i topledelsen hos Yahoo.

"Det første skridt mod at løse et problem er at erkende, at man har et problem," sagde Brad Garlinghouse ifølge Cnet.com på sidste uges computerkonference Supernova.

Skuffende regnskab

Og selv om AOL erkender sine problemer, har Brad Garlinghouse sammen med de andre AOL-topbosser alligevel et stykke vej til også at løse dem.

For indtægterne fosser ud af pengekassen, viser selskabets seneste kvartalsregnskab med en omsætning på 3,3 milliarder kroner.

Den omsætning er 26 procent lavere end sidste kvartal, hvor omsætningen lå 23 procent lavere end første kvartal i 2009.

Det nyeste kvartals-regnskab skuffer da også Wall Street-analytikerne, som forventede en kvartals-omsætning omkring 100 millioner kroner højere.

Til at forsøde kvartalsregnskabet har AOL ellers solgt bygninger i Europa og ikke mindst netværkssitet Bebo, som selskabet købte for blot to år siden for 4,2 milliarder kroner.

Derudover har AOL også afhændet chat-programmet ICQ og rejsesitet Kayak.

Optimistisk topchef

Selvom flere store forretningsområder som eksempelvis det amerikanske reklamemarked er i fald år efter år hos AOL, bevarer selskabets topboss Tim Armstrong dog roen.

"I andet kvartal har vi fortsat forsøgt vores bestræbelser på succesfuldt at få AOL frem til vækst, og selskabet bliver raskere hver eneste dag. Selv om vi har meget vigtigere mål med AOL i fremtiden, så er vi glade for kvartalets interne og eksterne trends," lyder kommentaren til regnskabet fra Tim Armstrong ifølge Cnet.com.

AOL var ellers et af de selskaber, der surfede højest på dotcom-bølgen, da det i 2000 købte film- og tv-koncernen Time Warner for 1.285 milliarder kroner eller 1,3 billion kroner.

Det gigantiske køb på 1.285.000.000.000 kroner blev på mange måder startskuddet til dotcom-boblens bristepunkt, og en måned efter storindkøbet røg aktien da også ned med en tredjedel.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S