TDC æder sig større på det danske marked

Telekoncernen TDC udbygger sin føring på det danske marked, hvor selskabet i forvejen er dominerende.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC er på en lang række områder reguleret af IT- og Telestyrelsen, fordi selskabet har en stærk markedsposition.

Og i dag viser TDC's halvårsregnskab, at selskabet øger sine markedsandele inden for ip-telefoni og mobilt bredånd, mens det er status quo på fastnettelefoni, fastnetbredbånd, mobiltelefoni samt betalings-tv.

TDC er ifølge regnskabet gået frem med ét procentpoint til 35 procent af markedet for mobilt bredbånd, mens selskabet nu sidder på 52 procent af al ip-telefoni mod 45 procent et år tidligere.

"På VoIP (IP-telefoni, red.) er vores markedsandel primært drevet af successen af HomeDuo og HomeTrio - multiplay IP-produkter - og det fremgår også af regnskabet, at vi har taget 120.000 flere Duo-kunder ind og cirka 60.000 flere Trio-kunder," fortæller administrerende direktør og koncernchef Henrik Poulsen om fremgangen.

I dag har TDC 270.000 HomeDuo-abonnementer, hvor kunderne får internet og ip-telefoni, mens 102.000 danskere har HomeTrio, hvor også tv indgår i pakken. Dermed har HomeDuo vist sig at sælge bedre end abonnementet, der også indeholder tv.

"Jeg tror, at det er helt naturligt, at bredbåndsmarkedet er langt mere flygtigt og langt større, så der er en større volumen i det marked end i tv-markedet. Der er også nogle hastighedskrav til vores tv-produkter, som gør, at det (HomeTrio, red.) dækker cirka 80 procent af landet, mens 100 procent er dækket af Duo," forklarer Henrik Poulsen.

Regulering

TDC's stærke markedsposition har flere gange fået IT- og Telestyrelsen til at skride ind. Styrelsen har blandt andet tvunget TDC til at åbne sit kobbernet, kabelnet og fibernet for fremmede udbydere, fordi selskabets stilling i markedet er blevet opfattet som dominerende.

Nu, hvor TDC igen forbedrer sin stilling i markedet, er det dog ikke tegn på, at konkurrencen har fejlet, mener Henrik Poulsen.

"Hvis man ser på prisudviklingen i det danske marked, så er der ikke nogen, som kan påstå andet, end at der er enorm intens konkurrence. Jeg tror ikke, at det er muligt at finde andre forbrugermarkeder i Danmark, hvor priserne er faldet så meget på både kort og lang sigt," siger TDC-koncernchefen.

Konkurrenterne Telenor og Telia har tidligere ved flere lejlighed udtrykt bekymring over TDC position på den faste teleinfrastruktur.

Priskrig og nulvækst er en trussel

Henrik Poulsen fortæller videre, at der ligger udfordringer forude i årets andet halvår.

"Der er den trussel, at det danske marked er et marked med stort set ingen vækst og samtidig en meget heftig priskrig, som i første halvår 2010 har eskaleret til nye niveauer. Både priskrigen på mobildata og -telefoni, men også på bredbånd," forklarer Henrik Poulsen.

Dagens halvårsregnskab fra TDC viser en fremgang i omsætningen på 2,2 procent til 18,2 milliarder kroner, mens resultatet før skat faldt med 36 procent til 1,4 milliarder kroner før skat i forhold til samme halvår sidste år.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S