Leverandør indrømmer: Derfor gik det galt

Medialogic erkender blankt, at der er massive problemer med selskabets it-løsning til kommunerne. Men der er en god forklaring på, hvorfor det gik galt i jobcentrene, lyder det fra selskabets direktør.

Artikel top billede

Vi har haft problemer.

Det erkender it-leverandøren Medialogic, der har en markedsandel på over 45 procent på jobcentermarkedet.

Men i samme omgang gør leverandøren det klart, at stort set alle kommuner har kæmpet med de samme problemer.

Administrerende direktør Kate Turch fortæller, at at der generelt har været stor tilfredshed med Medialogics løsning lige indtil en realse den 26. april 2010.

"Problemerne opstod som følge af implementering af en større lovændring, som er udviklet under stort tidspres og som gik i luften med en række forskellige systemer (WorkBase Jobcenter, Arbejdsmarkedsportalen, Jobnet og KMD Opera)  på samme tid," siger hun.

Hun forklarer, at lovændringen har medført gennemgribende ændringer i det meste af de forskellige systemer, hvorfor var indkøringsvanskeligheder.

"Men hverken vi eller vore kunder havde dog forventet, at indkøringsvanskelighederne blev så store, som tilfældet var," siger Kate Turch.

Alle jobcentre 

Direktøren er ikke bleg for at berette om omfanget af it-problemerne rundt om i kommunerne - ligesom hun erkender Medialogics fejl.

"Vi lægger ikke skjul på, at vi har haft systemmæssige problemer, hvilket i øvrigt gælder for samtlige af landets jobcentre," siger hun.

"Der har været for mange fejl - det erkender vi - ligesom der har været en række fejl i Arbejdsmarkedsstyrelsens systemer i den første periode efter implementering af Ny Match," lyder det fra direktøren.

Kate Turch forklarer også, hvordan det kunne ske:

"Vi har - grundet andre lovmæssige ændringer - desværre været for længe om at implementere de nødvendige fejlrettelser i vort system, hvilket har frustreret en række brugere i kommunerne," siger hun.

Fortsat bøvl

Hun oplyser dog, at tingene er i bedring.

"Men jeg kan oplyse, at vi fra flere af vores kunder samt gennem en nyligt udført kundetilfredshedsundersøgelse i sidste uge, fik oplyst, at de sidste opdateringer efter sommerferien har været en succes, og at vi har fået løst mange af deres udfordringer, som opstod efter Ny Match, det vil sige, at efter kundernes udtalelser, har situationen markant forbedret sig," siger Kate Turch.

Der er dog fortsat problemer derude. 

"Dette betyder ikke, at vi er helt i mål, men vi arbejder fortsat målrettet på at få løst de sidste problemer i samarbejde med vores kunder og KL," slutter hun.

Læs også: It-kaos presser kommunernes jobcentre i knæ

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S