Ud med licenserne - ind med medarbejderne

Skiftet fra Microsofts proprietære systemer til fri kildekode førte til et stort oprydningsarbejde for byen München.

Artikel top billede

Læs også: Syv år med OpenOffice giver nu pote.

For at få skubbet tingene i gang valgte bystyret i den tyske by München at ansætte en stribe eksperter, hvis fornemmeste opgave var at uddanne it-personalet i byen.

"Vi vil være selvforsynende med it-viden," lød det fra Münchens projektleder Florian Schiessel, da han torsdag gæstede den anden OpenOffice-konkurrence herhjemme.

Her fortalte han om byens skifte fra Microsofts proprietære systemer til fri kildekode. Du kan læse mere om hans besøg her.

En af de helt store hurdler i forbindelse med skiftet var det oprydningsarbejde, der blev en naturlig konsekvens af valget.

"Vi fandt ud af, at vi benyttede mere end 22.000 forskellige makroer i administrationen. Det har været et kæmpe arbejde at se dem igennem, vælge de vigtige og konvertere dem til en Java-baseret model, vi nu bruger til makroer," fortæller Florian Schiessel.

"Det arbejder er overstået, og oprydningen i makroer har været en god øvelse, der har gjort vores it mere effektiv."

Interoperabilitet er ikke et problem

I forbindelse med skiftet fra en kontorpakke til en anden, er problemer med interoperabilitet ofte den store barriere.

I praksis betyder det, at dokumenter, makroer og lignende fra den ene pakke ikke direkte kan åbnes og anvendes i den anden kontorpakke.

Men det er er myte, som skal aflives, mener Münchens udsendte.

"Det er en udfordring, men den kan løses med planlægning, og i praksis er det ikke et stort problem," beretter han.

"I de situationer, hvor vi har haft problemer, har medarbejderne snakket sammen og løst dem. Samtidig giver ODF-formatet den fordel, at dokumenterne kan læses langt ud i fremtiden."

"Den helt store gevinst er dog uafhængighed og muligheden for at samarbejde og dele software på verdensbasis," konkluderer OpenOffice-manden fra München om byens kontorpakke-projekt.

Læs også: Syv år med OpenOffice giver nu pote.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S