Ud med licenserne - ind med medarbejderne

Skiftet fra Microsofts proprietære systemer til fri kildekode førte til et stort oprydningsarbejde for byen München.

Artikel top billede

Læs også: Syv år med OpenOffice giver nu pote.

For at få skubbet tingene i gang valgte bystyret i den tyske by München at ansætte en stribe eksperter, hvis fornemmeste opgave var at uddanne it-personalet i byen.

"Vi vil være selvforsynende med it-viden," lød det fra Münchens projektleder Florian Schiessel, da han torsdag gæstede den anden OpenOffice-konkurrence herhjemme.

Her fortalte han om byens skifte fra Microsofts proprietære systemer til fri kildekode. Du kan læse mere om hans besøg her.

En af de helt store hurdler i forbindelse med skiftet var det oprydningsarbejde, der blev en naturlig konsekvens af valget.

"Vi fandt ud af, at vi benyttede mere end 22.000 forskellige makroer i administrationen. Det har været et kæmpe arbejde at se dem igennem, vælge de vigtige og konvertere dem til en Java-baseret model, vi nu bruger til makroer," fortæller Florian Schiessel.

"Det arbejder er overstået, og oprydningen i makroer har været en god øvelse, der har gjort vores it mere effektiv."

Interoperabilitet er ikke et problem

I forbindelse med skiftet fra en kontorpakke til en anden, er problemer med interoperabilitet ofte den store barriere.

I praksis betyder det, at dokumenter, makroer og lignende fra den ene pakke ikke direkte kan åbnes og anvendes i den anden kontorpakke.

Men det er er myte, som skal aflives, mener Münchens udsendte.

"Det er en udfordring, men den kan løses med planlægning, og i praksis er det ikke et stort problem," beretter han.

"I de situationer, hvor vi har haft problemer, har medarbejderne snakket sammen og løst dem. Samtidig giver ODF-formatet den fordel, at dokumenterne kan læses langt ud i fremtiden."

"Den helt store gevinst er dog uafhængighed og muligheden for at samarbejde og dele software på verdensbasis," konkluderer OpenOffice-manden fra München om byens kontorpakke-projekt.

Læs også: Syv år med OpenOffice giver nu pote.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S