Syv år med OpenOffice giver nu pote

Reportage: Udfordringerne med at udruste 15.000 kontormaskiner med OpenOffice indeholder ikke de problemer, man normalt bringer frem i debatten. Se hvordan byen München har fået det til at virke.

Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Læs også: Ud med licenserne - ind med medarbejderne.

Den anden OpenOffice-konference på dansk jord blev torsdag afviklet i Carlsbergs gamle og smukke lokaler i Valby i København.

Efter de obligatoriske problemer med teknikken - mikrofontest er som bekendt for tøsedrenge - kunne de 100 fremmødte stifte personlig bekendtskab med Florian Schiessel fra den tyske by München.

I München, der er hovedstaden i den sydlige delstat Bayern, erklærede man i 2003, at byen ville skifte fra Microsofts proprietære systemer til fri kildekode og åbne standarder, hvilket i it-kredse har gjort byen kendt for mere end den årlige oktober-fest.

Sådan fik OpenOffice liv

Efter syv års projektering, analyse og arbejde er man nu endelig ved at nå frem til målsætningen om, at 15.000 arbejdspladser i den offentlige administration kører OpenOffice på desktoppen.

"To af de væsentlige begrundelser for beslutningen var, at vi ville have kontrol over infrastrukturen og at vi ville bruge penge på at gøre vores medarbejdere klogere, frem for at bruge penge på software-licenser," fortæller Florian Schiessel, der er projektleder i München.

Med til historien hører dog også, at Microsoft først i dette årtusinde ville have nye support-aftaler med Münchens bystyre, hvilket satte tankerne om et alternativ i gang blandt it-folk.

"Microsoft var ikke-eksisterende i vores back end, derfor fandt vi det også naturligt at anvende open source på desktoppen," siger Florian Schiessel.

Arbejdet blev opdelt i tre hovedfaser.

Først blev computerne forsynet med OpenOffice, men med Microsoft Office som standard-kontorpakke.

Efter tilvænningsperioden blev OpenOffice og dokumentformatet ODF gjort til standard, mens det sidste trin var at fjerne Microsofts pakke fra næsten alle maskiner.

Man bruger stadig Microsoft Office i dele af administrationen, hvor det ikke er økonomisk rentabelt at skifte.

2009 er blevet brugt til pilotprojekter og migration til OpenOffice, mens 2010 rummer fuld udrulning og optimering. I dag er alle 15.000 arbejdsstationer og 28.000 skolemaskiner således forsynet med open source-kontorpakken.

Hele projektet forventes færdigt i 2013 - efter 10 år.

Læs også: Ud med licenserne - ind med medarbejderne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead UX

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Erhvervsakademi Aarhus

    Undervisere til it, digitalisering og AI

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S