KMD midt i jobcenter-kaos: Vi har haft fejl i et par år

Nu står leverandør nummer to frem og erkender sine bommerter i forbindelse med it-systemer til landets jobcentre.

Artikel top billede

Nu står it-leverandørerne til landets jobcentre nærmest i kø for at påtage sig et ansvar for de problemer, der har hærget i 2010. 

KMD har også haft problemer i 2009. Og nu erkender it-giganten, at heller ikke de er "nået i mål".

"Det er rigtigt, at KMD Opera har haft flere fejl hen over de sidste par år, end vi bryder os om. Og vi er enige i den betragtning, at vi ikke er helt i mål endnu," siger områdedirektør Kenneth Mikkelsen fra KMD.

Han forklarer, at årsagerne til problemerne de tidligere år grundlæggende har været de samme i 2010.

"Arbejdsmarkedsområdet er præget af omfattende og vedvarende lovgivning, og vi har som leverandører ikke været gode nok til at følge med og sikre, at produkterne har haft den kvalitet, de burde have," siger han.

Områdedirektøren påpeger dog, at det hører med til historien, at KMD Opera i det daglige er en løsning, som virker efter hensigten og bliver brugt i over halvdelen af landets kommuner.

"Og vi oplever generelt en stigende tilfredshed med løsningen," siger KMD-direktøren. 

Styrelsens rolle

Arbejdsmarkedsstyrelsen er blevet kritiseret af flere kommuner for at være medvirkende til it-balladen. Men så direkte udtrykker KMD sig ikke.

Bærer Arbejdsmarkedsstyrelsen et ansvar både i 2009 og 2010?

"Vi skal være de første til at beklage, at der har været fejl i forhold til KMD Opera."

"Men uden at det skal være en undskyldning, spiller det naturligvis en betydende rolle, at arbejdsmarkedsområdet er særdeles komplekst, og der ofte træder ny lovgivning i kraft. Og det ændrer selvfølgelig hyppigt kravene til funktionerne i it-systemerne."

"Når det så er sagt, så skal vi naturligvis blive endnu bedre til at følge med, og det ligger KMD meget på sinde at undgå, at der optræder fejl i vores systemer, siger Kenneth Mikkelsen.

Han understreger, at KMD har et "glimrende samarbejde og en god, løbende dialog" med Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S