IBM køber analyseselskab for 9,7 milliarder kroner

IBM lægger 9,7 milliarder kroner på bordet for analyseselskab. Det er der en særlig grund til.

Artikel top billede

(Foto: Frederik Danvig)

IBM køber det amerikanske dataanalyse-selskab Netezza og lægger knap 9,7 milliarder kroner på bordet for selskabet.

Købet sker med det klare formål at udvide IBM's tilstedeværelse på markedet for software til forretnings-analyser.

Købet af Netezza er udtryk for, it-verdenens store spillere for tiden er i fuld gang med at positionere sig på markedet for data-warehousing - altså markedet for blandt andet storage og analyse af data.

Handelen kommer således i kølvandet på Hewlett-Packards og Dells heftige budkrig om datastorage-selskabet 3Par, der endte med, at Dell trak sig. Det kan du læse mere om her.

Datamængderne vokser

Grunden til den voksende interesse for datawarehousing-markedet er, at dette marked vokser kraftigt for tiden. Det sker i takt med, at de anvendelige datamængder - fra e-mail, ordrer, korrespondance og meget andet - i virksomheder og hos myndighederne vokser kraftigt.

Netezza står bag en række software-produkter til avanceret datanalyse.

"Nu bringer IBM analyseværktøjer ud til masserne. Vi fortsætter med at udvikle vores evner inden for system-integration ved at koble optimeret hardware og software sammen," lyder det i en pressemeddelelse fra IBM.

Købet vil først blive gennemført, hvis Netezza aktionærer siger ja til IBM's tilbud. IBM forventer, at fusionen vil blive indledt i løbet af fjerde kvartal i år.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S