Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Nokia kæmper for at stoppe faldet fra verdens tinder

Nokia skifter både direktør og bestyrelsesformand ud. Situationen er begyndende kritisk for den finske mobilgigant, der kan begynde at se en fremtid, hvor selskabet blot er en som de andre.

Der var egentlig ikke nogen stor ståhej. Blot et par stilfærdige møder på den afdæmpede finske måde.

Så stod det klart, at direktøren for Nokias uden sammenligning største og vigtigste industri-eventyr, Nokia, ikke havde nogen fremtid i selskabets direktørstol i hovedkvarteret i Espoo i Finland.
Det var bestyrelsesformand Jorma Ollila, der viste topchef Olli-Pekka Kallasvuo til døren. Ikke nogen nem beslutning for to mænd, der sammen har siddet i Nokias absolutte top i 25 år.

Men den var nødvendig.

For Nokia er ved at tabe pusten. Ganske vist er selskabet stadig verdens største mobilproducent, men det skyldes alene, at selskabets forspring har været så gigantisk stort, at konkurrenterne endnu ikke er nået på omgangshøjde.

Nokia sælger stadig rigtigt mange telefoner - ikke mindst prisbillige basismodeller med lav avance.

Men selskabet har i den seneste tid haft svært ved at følge med, når det gælder de avancerede smartphones, der kombinerer mange af computerens fortræffeligheder med mobiltelefonen.

Ikke mindst med iPhonens fremkomst tog udbredelsen af smartphonen fart.

Og denne udbredelse vokser støt.

Udviklingen er tydelig og understreger en ting, som har vakt uro i den finske gigant: Nokia er langsomt i færd med at blive revet ned fra tinderne, hvor selskabet ellers har hersket som mobilverdenens solkonge i mange år.

De to stærke mænd

Det vender vi tilbage til. Først skal vi en tur rundt om Nokias to stærke mænd.

Olli-Pekka Kallasvuo overtog jobbet som administrerende direktør i selskabet i 2006, hvor han afløste Jorma Ollila - der i øvrigt venter at trække sig ud af selskabet snart for at give fuld plads til nye ideer og nye kræfter.

"Der var ingen smækken med dørene. Men det var da en svær proces. Olli-Pekka Kallasvuo fik i sommerens løb at vide, at vi var gået i gang med at lede efter hans afløser," lød det fra Jorma Ollila til Financial Times efter fyringen af den mangeårige kollega.

Jorma Ollila er Nokias stærke mand.
 
Han stod fra 1992 til 2006 i spidsen for forandringen af Nokia, der blev stiftet i 1865, fra et spraglet industri-konglomerat med massevis af engagementer og investeringer i produktion af alt fra kabler og fjernsyn til bildæk til at være en mobil-producent med en særdeles effektiv omkostnings- og logistik-struktur.

Da han i 2006 trak sig, var det meningen, at hans afløser, Olli-Pekka Kallasvuo, skulle videreføre succeshistorien om Finlands største erhvervseventyr nogensinde.

I stedet begyndte historien at løbe af sporet.

Hovedårsagen skal vi til Cupertino i Californien i USA for at finde.

Her lancerede Apple nemlig i 2007 iPhonen, som med et ordentligt drøn og til Nokias store overraskelse kom til at markere et teknologisk kursskifte på mobilmarkedet.

Med iPhonen kom det hele til at handle om den avancerede smartphone, mens de relativt basale, mens de godt designede, mobiltelefoner, som Nokia ellers havde haft så stor succes med, pludselig mistede deres status som fremtidens telefon-typer.

Nokia cementerede i sin tid sin position med stramt fokus på hardwarens design og muligheden for at personificere telefonen ved at udskifte covers og lignende.

Senere indførte Nokia kamera og musikafspiller i mobiltelefonerne.

Men med iPhonen kom det pludselig til at handle om software, internetadgang og indre brugervenlighed - og ikke om fysisk design. Både Android-telefoner og iPhone består dybest set blot af én stor skærm.

Apples heftige cocktail

Apple ved alt om at koble hardware, egenudviklet software og internetbaserede tjenester sammen til en heftig cocktail.

Og iPhonen blev da også øjeblikkeligt en enorm succes.

Mens Nokia stod forvirret tilbage - uden et eneste produkt, der for alvor kunne tage konkurrencen op med iPhonen, der omgående definerede helt nye standarder for smartphone-markedet.

Og sådan ser det stadig ud i dag - tre år efter, at den første iPhone så dagens lys.

Nokia har nemlig endnu ikke været i stand til at frembringe hverken en kvalificeret udfordrer eller en markedsmodel, der kan tage kampen op med både iPhonens og Android-telefonernes enorme udbud af apps, som udvikles af hundredetusindevis af eksterne udviklere - heller ikke selv om det faktisk var Nokia, der kom først med modellen med, at eksterne udviklere kunne bidrage med egenudviklede apps.

Tallene taler for sig selv: Nokias pendant til Apples App Store - Ovi Store - indeholder omkring 13.000 applikationer. Apples App Store indeholder 250.000 applikationer.

Først sidste sommer sendte Nokia N97-smartphonen på gaden.

Aldrig den store succes

Men den blev aldrig nogen stor succes og blev mødt med bred kritik for blandt andet den problematiske synkronisering med Ovi Store samt det forældede styresystem Symbian, som Nokia siden hen har arbejdet på at modernisere og opdatere.

Den manglende innovation i Finland er blevet straffet godt og grundigt af aktiemarkedet.

Siden sommeren 2007 - hvor iPhonen så dagens lys - har Nokia-aktien nemlig mistet næsten to tredjedele af sin værdi.

I rå tal betyder det, at Nokia er blevet godt 370 milliarder kroner mindre værd siden sommeren 2007.

Samtidig er selskabets overskudsgrad faldet fra 22,8 procent i fjerde kvartal 2007 til blot 9,5 procent i andet kvartal 2010.
Det går med andre ord den helt gale vej.

Nokia står i en situation, hvor de fremgangsrige debutanter på smartphonemarkedet - visse af Googles Android-telefoner fra HTC og Sony Ericsson i den billigere ende og blandt andre Apples iPhone-telefoner i den dyrere ende - støt og hastigt tygger sig ind på markedet, mens prisbillige kinesiske producenter truer selskabets position som den største mobilleverandør til de spirende vækstmarkeder i Asien og Afrika.
Og der er ingen umiddelbare tegn på forbedring.

Nokia står med andre ord i en kritisk situation, hvor selskabet er i gang med at tumle ned fra verdens tinder som verdens ubetinget største og mest succesrige mobilselskab.

Det er en situation, der i den grad kalder på handling. Og en ny direktør, der kan sætte gang i innovationen og udkrystallisere de produkter, der kan sætte standarderne i fremtiden. Og så lige få det hele over rampen.

Nokias store problem

Det er her, at Nokias nye topchef, canadieren Stephen Elop, kommer ind i billedet.

Han er den første ikke-finne, der skal styre Finlands største virksomhed, og det er en ganske alvorlig sag i Finland.

Bestyrelsesformand Jorma Ollila har da også forsøgt at berolige de finske brancheiagttagere ved at sige, at Elop faktisk er meget "finsk-agtig".

Inden for et år, vil en ny bestyrelsesformand ligeledes afløse Jorma Ollia, der har varslet sin afgang senest i 2012.

De skal sammen gennemføre en gennemgribende struktur-ænding i Nokia, der skal transformeres fra at være hardware-producent til at være et software- og serviceselskab med vægt på det mobile marked.

Stephen Elops store fordel er, at han som tidligere Microsoft-topchef er aldeles uromantisk og helt nøgtern i sin tilgang: Det handler om profit og intet andet.

Follow the money

Og han vil gå derhen, hvor pengene er.

Kort tid efter udnævnelsen af Stephen Elop, måtte Nokia trække i bremsen og for anden gang udskyde lanceringen af topmodellen N8 - denne gang på grund af "fin-justeringer."

Det udløste straks gisninger om, at Nokia stadig ikke har styr på sin produkt-udvikling overhovedet.

Kritikken aftog dog en del, da Nokia for kort tid siden endelig lancerede N8-telefonen, der kommer ud i de danske butikker 6. november - i øvrigt sammen med tre øvrige nye Nokia-modeller.

Nokias N8 - der for længst er blevet udråbt til en slags 'redningsplanke' for Nokia - er ikke bare den mest markante smartphone-satsning fra Nokia i meget lang tid.

Det er også det første bud på en smartphone, der kører den helt nye og forbedrede udgave af Symbian-styresystemet.

Indtil videre har anmeldelserne af N8 dog været lunkne - anmelderne havde skruet forventningerne op til, at N8 skulle være banebrydende med imponerende og nytænkt interface. Og selv om N8 generelt 'ikke er nogen dårlig telefon,' er den heller ikke noget, der slår benene væk under nogen.

Næste skud i bøssen

Nokias kommende skud i bøssen i selskabets jagt på smartphone-kunderne er styresystemet Meego, som skal indbygges i de dyreste og mest avancerede modeller.

Til næste år ventes fjerde udgave af Symbian klar.

Produktudviklingen er dog blevet besværliggjort, fordi Nokias øverste udviklingschef for Meego, Ari Jaaksi, for blot 10 dage siden tog sit gode tøj og gik - i øvrigt kun få dage efter, at Anssi Vanjoki - chef for Nokias smartphonedivision - sagde farvel.

De to nye produkter er ellers vigtige. Det understreges af, at selskabets nye topchef, Stephen Elop, har besluttet selv at overtage Anssi Vanjokis job.

Det signalerer, at udviklingen af smartphones er aldeles afgørende for Nokias fremtid.

Kikser disse to forsøg på at gøre sig lækker overfor forbrugerne, kan Nokia blive tvunget til at overveje at tage Android til sig - hvilket endegyldigt vil rive Nokia ned fra tinderne som verdens førende mobilselskab og gøre selskabet til en producent af standard-hardware ligesom så mange andre.

Det er imidlertid et skridt, som Nokias bestyrelsesformand, Jorma Ollila, i dag slet ikke vil høre tale om, at Stephen Elop så meget som overvejer.

"Han har som alle andre koncernchefer mandat til at kigge på tingene med nye øjne, men han er ikke blevet ansat til at ændre Nokias strategi," lyder det fra formanden.

Stephen Elop har netop haft første arbejdsdag i chefkontoret. Han er klar over udfordringen.

"Alle i Nokia forstår de udfordringer, som selskabet står overfor, og alle kan også se, hvilke løsnnger der er på disse udfordringer," sagde han i forbindelse med sin tiltræden.

Det åbne spørgsmål er nu, om én mand er i stand til i tide at ændre kursen fra hardware til software og services for mægtige Nokia med 123.000 ansatte i 120 lande - heraf knap 40.000 mand i udviklingsafdelingerne.

Og om Stephen Elop faktisk er denne mand.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

23. august 2022 | Læs mere


Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

25. august 2022 | Læs mere


CIO Trends 2022: Sådan ser opgavelisten ud hos Danmarks bedste CIOs

En hurtig og strategisk fokuseret implementering af nye teknologier er i disse år med til at sikre konkurrencekraften hos de bedste digitale vindere. Det sætter vi fokus på med konferencen CIO Trends 2022, hvor du blandt andet kan blive inspireret af en række danske topfolk inden for digitalisering og it-ledelse.

30. august 2022 | Læs mere






CIO
10 gratis artikler: Få gode råd fra Danmarks bedste it-ledere