Svært at sættepris på GPRS

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. maj 2002.


Der er en kæmpe forskel på priserne for GPRS-tjenester blandt de europæiske operatører. Det er usikkerheden omkring, hvad kunderne egentlig vil betale for 1 MB data på mobilen, der skaber problemer.

Europas teleoperatører har svært ved at gennemskue, hvad 1 MB data hentet med GPRS er værd for kunderne. Siden begyndelsen af 2001 er GPRS-tjenester løbende blevet udrullet på de europæiske mobilnet, men på trods af stor opmærksomhed om muligheden for hurtig dataoverførsel på mobile enheder, er det endnu småt med både kunder og tjenester.
En af årsagerne er, at operatørerne har haft svært ved at finde en attraktiv prisstruktur, og uden priser ingen markedsføring.
En undersøgelse af GPRS-priserne hos 23 europæiske teleselskaber fra investeringsbanken JPMorgan viser, at prisen for 1 MB varierer fra 11 kroner op til 74 kroner, og analysehuset Andersen Management International melder om europæiske GPRS-priser på op til 240 kroner pr. MB. Oven i det kommer en urskov af forskellige oprettelsesgebyrer og abonnementspriser.
- De europæiske operatører famler lidt i blinde, når det gælder prisstrukturen for GPRS-tjenester. De priser, vi ser nu, er udgangspriser, for ingen ved rigtig, hvad GPRS skal koste. Jeg forventer ikke, at vi ser en endelig prisstruktur før om to år, siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

Prisleje omkring 20 kroner
På det danske marked udbyder Telia, Orange, TDC og Sonofon GPRS-tjenester, og selv om det danske marked har fundet et prisleje på omkring 20 kroner pr. MB, er problemstillingen velkendt.
- Lige nu er det en balancegang mellem, hvad markedet er villig til at betale, og hvad det koster os at levere tjenesten. Vi mangler på nuværende tidspunkt erfaringer med, hvordan den almene kunde opfatter GPRS, hvad de vil bruge det til, og hvor meget de vil betale, siger Peter Frølund, markedschef hos Orange, der indtil videre kun leverer GPRS- tjenester til sine erhvervskunder.
Et af problemerne i forhold til at beslutte prisen på GPRS har rod i spørgsmålet om, hvordan man kommunikerer om MB i stedet for minutter til kunderne.
Søren Rosengaard er konsulent hos Andersen Management International.
- Et spørgsmål, som operatørerne står over for, er, hvordan man markedsfører GPRS over for privatkunderne. Man kan ikke længere sige en krone for et minut som med almindelig telefoni, og det er ikke helt nok at sige 25 kroner pr. MB, for kunden vil ikke altid kende den præcise størrelse af det, de henter fra nettet, siger han.

Ny kommunikationsopgave
TDC arbejder på nuværende tidspunkt på at løse det problem. Mikkel Vinter, markedschef hos TDC mobil erhverv, vil dog ikke ud med de nærmere detaljer, men er opmærksom på udfordringen.
- Det er en ny måde at tælle på, og vi er bevidste om, at vi har en kommunikationsopgave foran os i forhold til kunderne. At tælle MB er ikke helt så hjemmevant som at tælle minutter, siger han.

Boks:
GPRS
GPRS(General Packet Radio System) blev indført på de danske mobilnet i starten af 2001 og er en overbygning til det eksisterende GSM-net. Med GPRS kan brugeren hente og sende data med hastigheder fra 56 til 114 kbit/s fra mobile enheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere