AT&T markerer europæisk territorium

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. oktober 2002.


Med pressede konkurrenter og kilometervis af billig fiber til rådighed har det gamle amerikanske telemonopol AT&T timet sine milliardinvesteringer godt.

I en tid, hvor de fleste televirksomheder fokuserer på overlevelse, er den amerikanske telegigant AT&T i gang med en tour de force-investering inden for tele- og datatransport. Alene på det europæiske marked investeres tæt på 2,5 milliarder kroner til etableringen af 127 nye POP-centraler (point of presence), hvorfra 79 installeres i 2002, og yderligere 1,5 milliarder investeres i implementeringen af iGem, AT&T's nye platform, der blandt andet kan lette håndteringen af kunders servere, applikationer og routere.

Rigtigt tidspunkt
Projektdirektør Niels Adler-Nissen fra Andersen Management International er en af de danske analytikere, der har fulgt AT&T's investeringer, og ifølge ham er de godt timet.
- Forretningsmæssigt kommer AT&T's investeringer på det rigtige tidspunkt. Der er en overkapacitet af fiber, og priserne er presset i bund, siger han.

Signal til milliarder
AT&T's investeringer omfatter også de danske operationer, som gennem 2001 er er blevet tilført 922 millioner. 178 millioner i kreditfaciliteter og 744 millioner i direkte indskud. Hos AT&T ønsker man ikke at gå i detaljer med, hvad pengene skal bruges til, udover at de er øremærket til investeringer i kerneforretningsområdet, som blandt andet tæller ny infrastruktur. Samtidig skal investeringen i det danske datterselskab, ifølge den ansvarlige for den danske forretning Peer Falkenberg, bruges til at signalere, at AT&T Danmark er et solidt og troværdigt anpartsselskab.
Nu er det de færreste teleselskaber, der i tidens økonomiske klima har råd til at uddele millioner til signalværdi. Men AT&T's ansvarlige for den europæiske forretning, Jonathan Stretch, der for nylig gæstede Danmark, insisterer på, at budskabet om soliditet er værd at investere i, når der skal "hentes" forretning på et marked, hvor kunderne oplever giganter som Global Crossing, WorldCom og KNPQwest kæmpe for livet eller direkte gå nedenom og hjem.
- KPNQwests nedtur kom som et chok for markedet, alene på grund af det tempo som virksomheden gik ned med. Det kan mærkes på de kunder, vi får ind i butikken. Hvor emner som vores gældsbyrde, underleverandører og stabiliteten af infrastruktur tidligere ikke var dominerende faktorer i forhandlingerne, er det nu blevet altafgørende, siger han.
Ifølge teleanalytiker Torben Rune fra NetPlan, rammer AT&T plet med den strategi.
- Det, kunderne ønsker at købe i dag, er robusthed og troværdighed, og man er parat til at betale for det. Hvor det vigtigste tidligere var evnen til at skalere opad, når virksomheder valgte udbydere, skal selskaberne i dag absolut ikke prale af, at de har lagt store mængder af fiber i jorden, siger han.

Leje ikke eje
AT&T's investeringer er samtidig også et signal om, at den amerikanske telegigant skal til at stå på egne ben på det europæiske marked. AT&T var europæisk repræsenteret via Concert (joint venture-selskab ejet af AT&T og British Telecom), men det blev endeligt opgivet i begyndelsen af 2002, uden på noget tidspunkt at have givet overskud. Selv om AT&T har egne ressourcer i Europa betød det opgivede Concert-samarbejde, at AT&T i Europa manglede adgang til kredsløb. Men trods kilometervis af billig fiber til salg fra forliste selskaber, vælger AT&T at leje i stedet for at købe eller grave.
- At leje kredsløbene er en "point in time beslutning". Som markedet ser ud, er det et ret favorabelt tidspunkt at leje fiber på. Vi overvejede, om det kunne betale sig at købe hele netværk, blandt andet hos KPNQwest, men de juridiske aspekter i den handel var ikke favorable. Der var stor usikkerhed om, hvem der ejede hvad, og hvem der havde ret til at sælge det. Det svarer lidt til, at købe en bil uden at være sikker på at få hjulene med, siger Jonathan Stretch.

Billedtekst:
Jonathan Stretch, AT&T's øverste chef for Europa, Mellemøsten og Afrika, gæstede onsdag København i forbindelse med den amerikanske telegigants massive investeringer på det europæiske marked for tele- og datakommunikation.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere