Operatører vender ryggen til officielle standarder

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. marts 2003.


Operatørerne har desperat brug for datatjenester til de nye 3G-net og kan ikke vente på det officielle standardiseringsarbejde. De går i stedet sammen i alliancer, hvor egne standarder udvikles. Det betyder konkurrenceforvridning og et uigennemsigtigt marked for forbrugerne, mener analytikere.

Under pres
- Vi har ikke tid til at vente på det officielle standardiseringsarbejde. Det går for langsomt, og det er ikke godt nok. Derfor er vi gået sammen med Vodafone om udvikling af standarder for services til 3G.

Sådan sagde Boris Nemsic, CEO for den østrigske operatør MobilKom, på den trådløse industris fagmesse 3GSM i Cannes i slutningen af februar. Sidste uge annoncerede Vodafone, Orange, Telefonica og T-mobile, at de nu er gået sammen om at skabe en standard til betaling via mobiltelefonen.

Begge aftaler markerer en voksende trend blandt europæiske operatører. De vender ryggen til officielle standardiseringsorganisationer som 3GPP og OMA (Open Mobile Alliance) og udvikler i stigende grad deres egne standarder, der definerer, hvordan tjenester som MMS, video og m-commerce skal håndteres.

Operatørerne har desperat brug for de services eller datatjenester, som skal bringe kunder til 3G og retfærdiggøre de enorme milliardinvesteringer, der er lagt i nettet. Selv om der foregår standardiseringsarbejde i OMA, går det efter operatørernes mening langt fra hurtigt nok, og med 30-40 forventede kommercielle lanceringer af 3G alene i 2003 skal der services og standarder på bordet nu.

Selvforskyldt
Hos 3GPP, der er ansvarlig for det officielle standardiseringsarbejde for 3G-telefoni, har man dog svært ved at forstå operatørernes kritik.

Paul Reid er marketingansvarlig for organisationen. Han mener, at operatørerne er kommet for sent ud af starthullerne. Ifølge ham var der bred enighed om at koncentrere sig om netværksstandarderne og udelade standardiseringen af 3G-services, da grundstenene til tredjegenerations mobiltelefoni blev lagt i det globale organ for teleindustriens standardiseringsarbejde, ITU. En organisation, hvor også operatørerne er stærkt repræsenteret.

- Det står lysende klart nu, at den beslutning ikke giver nogen mening. Forbrugerne vil selvfølgelig have adgang til de samme tjenester, uanset hvor de er, og uanset hvilken operatør eller telefon de bruger. For at forbedre den situation har branchen så skabt Open Mobile Alliance, der bygger på det gamle WAP-forum, men det har endnu ikke produceret voldsomt mange resultater i forhold til det, operatørerne har brug for. Den aktivitet, vi ser i forhold til standardiseringsalliancerne, er et tegn på, at operatørerne er ved at vågne op, men det har taget overraskende lang tid. Som standardiseringsorgan så vi selvfølgelig helst, at det arbejde, de nu lægger for dagen, lå i officielt territorium, men lige nu leder alle vel efter hurtige løsninger, siger han.

Grumset marked
Selv om danske analytikere har forståelse for operatørernes situation og problemet med det langsommelige standardiseringsarbejde, mener de ikke, at alliancerne er problemfrie. Blandt andet skaber egenudviklingen bekymring i forhold til, at forbrugerne ikke er garanteret service roaming - at de datatjenester, som de gerne vil bruge, ikke kommer til at virke på operatørernes forskellige net.

Bernt Østergård fra Giga Information Group forudser et uigennemsigtigt marked.

- Vi vil få en periode med store interoperabilitetsproblemer, og som kunde skal man kende sin operatør rigtig godt. Man skal vide, hvilke partnerskaber selskabet fungerer i for at være sikker på, at de dataservices, man bruger, nu også virker der, hvor man har brug for dem, siger Bernt Østergaard fra Giga Information Group.

Torben Rune fra Netplan A/S mener, at udviklingen er decideret katastrofal.

- Med egenudviklede standarder graver operatørerne deres egen grav, og de burde tage et grundigt kig på, hvad de tror, forbrugerne vil finde sig i. At operatørerne går sammen i alliancer viser bare, at de er klar over, at det er et skråplan. Og så længe der ikke er tale om en stor alliance, løser det ikke problemet, siger han.

Hold konkurrenter ude
Operatørernes standardiseringsalliancer varsler tilsyneladende ikke bare problemer for de fremtidige 3G-kunder, men også for de operatører, der står uden for samarbejdet. Selvom John Reid fra 3GPP mener, at det er for tidligt at spå om, hvad alliancerne reelt kommer til at betyde for markedet, erkender han dog, at for de operatører, der står udenfor, er der tale om et konkurrenceparameter, de skal tage stilling til.

Det synspunkt deler teleanalytiker John Strand fra StrandConsult.

- Vi har ikke set det store boom inden for mobile datatjenester endnu, men selvfølgelig kan alliancerne komme til at påvirke konkurrencesituationen. Den store misforståelse er, at åbne standarder er det samme som gratis standarder. Det er det ikke. Når operatørerne går sammen i alliancer, er det da en åbenlys mulighed for at holde konkurrenterne ude eller få dem til at betale dyrt for at være med på holdet, siger han.

Tilbage hos østrigske MobilKom afviser Georg Donaubauer, som er selskabets ansvarlige for 3G-udrulningen, at der skulle være et konkurrenceproblem, men henviser i stedet til, at der udvikles åbne standarder, hvor alle kan være med. Til gengæld ønsker han ikke at kommentere, om partnerskabet med Vodafone, der er verdens største operatør, betyder finansiel hjælp til MobilKom i den omkostningsfyldte proces, det er at implementere nye standarder op imod eksisterende middleware.

- Det vil jeg ikke diskutere. Det arbejde, vi laver sammen med Vodafone, kan sikre, at vores kunder i et bredt omfang og på mange net kan benytte vores services, siger han.

Verdensfjerne forskere
TDC, der ifølge vicedirektør i TDC Mobil Henrik Dickow stadig står uden for operatørernes standardiseringsalliancer, ser helst, at officielle standarder kommer på bordet.

- Vi vil helst have klare standarder fra officiel side. Som en mindre operatør kan det være vanskeligt for os, når de mangler. Alliancerne ser vi ikke nødvendigvis som et problem, bare de standarder, der bliver udviklet, bliver store nok. Det er, når der bliver for mange standarder og alliancer, at det bliver svært, siger han.

TDC skal dog ifølge analytiker Torben Rune ikke regne med, at de store standarder kommer lige med det samme.

- Det er rigtigt, at det har fungeret i dataverdenen, fordi Microsoft har været store nok til at sætte dagsordenen i forhold til standarder, men i teleindustrien er der alt for mange spillere til, at det scenarium bliver en realitet. Der er ingen lette løsninger på det her problem. I en ideel verden skulle standardiseringsinstitutter som 3GPP have cirka ti gange så mange medarbejdere, og det skulle vel at mærke være folk med føling for den virkelige verden, med et kommercielt og praktisk kendskab til branchen - ikke en flok verdensfjerne forskere. Samtidig skulle operatørerne være langt mere aktive i det officielle arbejde, end de har været hidtil, siger Torben Rune.

Billedtekst:
Selv om danske analytikere har forståelse for operatørernes situation og problemet med det langsommelige standardiseringsarbejde, mener de ikke, at alliancerne er problemfrie.
Bernt Østergård fra Giga Information Group (øverst) forudser et uigennemsigtigt marked:
- Vi vil få en periode med store interoperabilitetsproblemer, og som kunde skal man kende sin operatør rigtig godt, siger han.
Torben Rune fra Netplan A/S mener, at udviklingen er decideret katastrofal:
- Med egenudviklede standarder graver operatørerne deres egen grav, og de burde tage et grundigt kig på, hvad de tror, forbrugerne vil finde sig i, siger han. Fotos: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere