Man kan ikke være omhyggelig nok

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. maj 2003.


Lasse Solgaard er it-ansvarlig hos pensionsgiganten PFA og har stået i spidsen for selskabets outsourcing af it-drift. Ifølge ham skal kunder have respekt for den lange proces, det er at lave en ordentlig outsourcing-aftale.

Grundighed
- Du kan ikke være omhyggelig nok i kontraktfasen, så enkelt er det. Den tid, som leverandør og kunde bruger i fællesskab på at skabe en kontrakt, hvor man har forsøgt at gennemtænke alle situationer, er givet godt ud. For du undgår lange og ufrugtbare diskussioner om skyldsspørgsmål. Sådan siger PFA's it-ansvarlige Lasse Solgaard.
Han er ikke overrasket over, at mange outsourcingkunder ender med at føle, de ikke fik valuta for pengene.
Selv står han i spidsen for håndteringen af den outsourcing af it-driften, som PFA har foretaget og har gjort sig sine egne erfaringer med disciplinen outsourcing, som han beskriver som en læreproces med mange faldgruber.

Kilde til utilfredshed
- Der er selvfølgelig grader af utilfredshed, man går igennem som kunde. Nøglen er at lære af dine erfaringer. Hvad er det egentlig, du har købt. Har du været god nok til at specificere din opgave. Gå ikke ud fra, at du og din leverandør taler det samme sprog og forstår det samme ved et udtryk. Det er omstændeligt, men skriv alt ned. Lav service-level-aftaler for selv de mest banale ting, så der ikke opstår misforståelser senere.
n af de største kilder til utilfredshed som Lasse Solgaard peger på, findes i økonomiske forventninger som outsourcing-kunderne har.
- Pas på med at tro, du kommer til at spare en masse penge, du risikerer at blive overrasket, siger han.
- Hvis det er første gang, du outsourcer, så allier dig med nogen, der har prøvet det før. Man kan ikke læse sig til alt. Det er min erfaring, at man ad den vej kan lære en frygtelig masse. Du får formodentlig stadig ikke det hele med i din første eller anden kontrakt. At være outsourcing-kunde er en læreproces, hvor man hele tiden justerer, men du er bedre hjulpet, hvis du ikke begår de samme grundlæggende fejl, som mange andre har været igennem før dig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere